A-tarina

 

  • Japanilaisen Go-pelin termi, jonka merkitys on sama kuin pelaaja huutaisi shakkipelissä "shakki".
  • Se tarkoittaa myös kohteliasta huomautusta vastustajalle valmistautua hyökkäystä vastaan.
  • Fujiksi ristitty logo symboloi japanilaista Fujiyama-vuorta.

Vuosi ennen Ataria
Atari tuleva perustaja, amerikkalainen Nolan Bushnell, myy Nutting Associates-yritykselle
Computer Space -avaruustaistelupeliä, joka perustuu Steve Russelin vuonna 1962 kirjoittamaan Digital PDP-1 -koneessa pyörineeseen SpaceWars -peliin. Pelilaitetta valmistetaan 1 500 kappaletta, mutta laitteen myynti on heikkoa.

1972
Kesäkuun 27. päivänä Nolan Bushnell ja Ted Barney perustavat 500 dollarin turvin peliyrityksen. Atari on syntynyt. Alunperin yrityksen nimeksi valittiin Syzygy, joka tarkoittaa kuun, auringon ja maan kanssa suorassa olevaa linjaa. Nimi oli kuitenkin jo varattu kaliforniaisyritykselle.

Atarin suojissa Bushnellin ensimmäinen alainen, Al Arcon, rakentaa videopingispelin nimeltä Pong. Laitetta testataan paikallisessa Andy Caps -kahvilassa ja siitä tulee välitön hitti. Tarinan mukaan baarin omistaja soitti Bushnellille muutaman tunnin päästä ja pyysi häntä hakemaan rikkoutuneen koneen pois. Laitetta tutkittuaan Bushnell kuitenkin havaitsi, ettei se ollut rikkoutunut, vaan oli yksinkertaisesti niin täynnä kolikoita ettei sillä voinut enää pelata.

Magnavox, jolla on jo markkinoilla videopelilaite nimeltä Odyssey, haastaa Atarin oikeuteen. Magnavoxin mielestä he ehtivät luoda samankaltaisen pelin ensin. Bushnell kertoo oikeudessa, ettei tiennyt toisen version olemassaolosta. Hän ei kuitenkaan pysty todistamaan väitettään ja joutuu maksamaan Magnavoxille korvauksia. Siitä huolimatta Atari tahkoaa rahaa Pongilla ja saa kymmenet yritykset rakentamaan siitä klooneja.

  • Ensimmäinen historian tuntema Pong-tyyppinen peli tehtiin jo vuonna 1958 nimellä Tennis For Two. Tekijänä toimi Willy Higinbotham.

Marraskuussa Atari perustaa rakennuspajan, palkkaa alan tekniikkavelhoja töihin ja aloittaa Pongin massatuotannon.

1973
Pongista tulee jättimenestys. Laitetta valmistetaan noin 10 000 kappaletta. Määräon yli kolminkertainen verrattuna aikakauden flipperien valmistusmääriin. Atarin toinen puoli, Ted Barney, ei kuitenkaan kestä menestyspaineita. Bushnell päättää ostaa Barneyn puolikkaan itselleen.

Kesäkuussa Bushnell perustaa "salaa" kolikkopelejä valmistavan Kee Games -yrityksen. Yritys nimetään Bushnelin ystävän Joe Keenanin mukaan, josta tulee yrityksen toimitusjohtaja. Näin Atari antaa olettaa, että alalla on kiristyvää kilpailua. Temppu onnistuu ja jälleenmyyjät jäävät koukkuun. Kahden yrityksen olemassaolo mahdollistaa paremmat resurssit verkoston rakentamisessa ja auttaa tietenkin myymään enemmän kolikkopelejä.

1974
Atari rakentaa kolikkopelejä menestyksekkäästi pitkin vuotta. Kerran kuudessa viikossa rakennettu laite riittää kattamaan kulut. Kaikki muu on puhdasta voittoa.

Tuotantolinjan alipalkatut työntekijät haluavat myös makkaraa leivän päälle ja varastavat komponentteja myydäkseen niitä kilpailijoille.

Kee Games on menestyksensä huipulla ja julkaisee Steve Bristonin kehittämän kolikkopelin Tank, josta tulee välitön hitti. Jälleenmyyjäverkosto ei ole enää ongelma, sillä koneet viedään käsistä. Pian tämän jälkeen Atari "fuusioituu" Kee Gamesin kanssa ja julkaisee Tankin Atarin nimen alla. Keenanista tulee Atarin toimitusjohtaja.

Al Alcorn aloittaa Home Pongin rakentamisen. Laite on kotikäyttöön tarkoitettu tv-peli Pongin pelaamiseen. Vaikka Atarin virallinen linja tässä vaiheessa oli pitäytyä poissa kotimarkkinoilta, halusi Bushnell Pongin joka kotiin. Mikropiirien hintojen laskun myötä valmistuskustannukset saadaan Odysseyta pienemmäksi. Halvemman hinnan lisäksi laitteessa on tarkempi grafiikka, Mutta hämmästyttävintä oli se, että kotiversiosta löytyi tuohon aikaan myös värit.

1975
Paikalliset suuret lelualan messut lähestyvät. Bushnell saapuu paikalle ja julkistaa Home Pongin. Kyseessä on Atarin ensimmäisen kotikäyttöön tarkoitetun tv-pelin esittely kuluttajille.

Sears huomaa mahdollisuutensa ja haluaa ostaa kaikki loput laitteet, jotka Atari pystyy vuoden sisään rakentamaan. Sears ja Atari allekirjoittavat sopimuksen, joka takaa oikeudet Home Pongin levittämiseen sisältäen myös rahoituksen ja mainonnan.

Home Pongista tulee jättimenestys. Laitetta myydään 150 000 kappaletta. Atarin liikevaihto kasvaa 40 miljoonaan dollariin ja voittoa kertyy 3 miljoonaa dollaria. Home Pong on joulun kuumin sana ja ihmiset jonottavat tunteja saadakseen koneen käsiinsä.

1976
Pysyäkseen yhä kiristyvässä kilpailussa mukana Atari aloittaa flippereiden valmistuksen. Entiset tilat käyvät ahtaiksi ja yhtiö ostaa isommat toimitilat.

Markkinoille ilmestyy Fairchildin valmistama vaihdettavia pelimoduuleja käyttävä pelikonsoli Channel F. Vastatakseen kilpailuun Atari aloittaa koodinimellä "Stella" pelikonsolin prototyypin kehittelyn. Steve Mayer piirtää koneen paperille. Hän, Joe Decure ja Ron Miller työstävät prototyyppiä Jay Minerin valvoessa projektia. Atarin varat eivät kuitenkaan riitä massatuotantoon.

Bushnell palkkaa Steven Jobsin (nykyinen Applen pääjohtaja) rakentamaan Breakout-pelin. Jobs lyöttäytyy yhteen Steve Wozniakin kanssa (toinen Applen perustajista) ja rakentaa pelin viidessä päivässä. Bushnell maksaa Jobsille 5 000 dollaria. Jobs puolestaan antaa Wozniakille 350 dollaria ja ottaa kaiken kunnian pelistä itselleen.

Lokakuussa Atari etsii rahoitusta Stellan tuotantoon. Bushnell ei haluaisi luopua yhtiön omistuksesta, mutta ymmärtää, ettei laitetta voida valmistaa omin voimin. Hän laatii listan firmoista, joille aikoo Atariaan tarjota. Kohtalo kuitenkin puuttuu peliin. Bushnell tapaa sattumalta Warner Communicationsin johtohahmoja. Yrityksen potentiaali oli kiirinyt jättifirman korviin ja Warner pyysi Bushnellia esittelemään prototyyppiä. Kaupat syntyvät nopeasti ja Atari päätetään myydä. Kauppahinnaksi muodostuu 28 miljoonaa dollaria. Bushnell nimetään johtokunnan puheenjohtajaksi Joe Keenanin jatkaessa edelleen toimitusjohtajana.

1977
Warner usko Atariin on valtava ja se investoi tuotantoon 100 miljoonaa dollaria. Yksi Bushnellin unelmista käy toteen, kun Stella pääsee vihdoin tuotantolinjalle. Yhtiön nimeksi muuttuu Atari Inc. Stella julkaistaan nimellä
Atari VCS (Video Computer System). Warner tiesi kokemuksesta, että laitteiden menekki perustuu saatavien oheistuotteiden määrään, eikä epäröinyt laittaa koneelle varsin edullista 200 dollarin hintalappua. Julkistamishetkellä uudelle Atarille löytyi yhdeksän peliä, jotka olivat käännöksiä firman suosituimmista kolikkopeleistä.

Simppelit yksittäisten pelien pelaamiseen tarkoitetut laitteet kuitenkin valtasivat joulun pelimarkkinat. Atari selviää Warnerin tuella, mutta talous on pahasti pakkasen puolella.

1978
Warner palkkaa Ray "The Czar" Kassarin Atarin kuluttajaosaston johtajaksi. Bushnellin ja Warnerin sukset menevät välittömästi ristiin. Tahtipuikkoa heiluttava Kassar haluaisi suunnata kotimikromarkkinoille, kun taas Bushnell tyytyisi kolikko- ja tv-pelien kehittelyyn.

Heti VCS:n valmistuttua aloitetaan uuden tehokkaan piirisarjan valmistus, jota on määrä käyttää yhtiön seuraavassa pelikonsolimallissa. Kassar päätti kuitenkin laittaa piirit jäihin ja säästää ne Atarin uutta kotitietokonemallistoa varten.

Lokakuussa Atari julkistaa Football-kolikkopelin. Kysymyksessä on videopelihistorian ensimmäinen trackball-ohjauksella varustettu peli. Myös urheilupelien genren katsotaan alkaneen Footballin tuotannosta.

Marraskuussa Atarin perustaja Nolan Bushnellia aletaan savustamaan. Mies ei kuitenkaan aio nöyrtyä Kassarin pompoteltavaksi, vaan lähtee kävelemään. Myöhemmin hän ostaa Pizza Time Theatre -pikaruokalaketjun Joe Keenanin kanssa, joka saa myös tehdä tilaa. Lisäksi Bushnell joutuu allekirjoittamaan sopimuksen, jonka mukaan hän ei saa olla Atarin suora kilpailija kolmeen vuoteen.

Kassarista tulee kuluttajaosaston toimitusjohtaja. Muutoksia tapahtuu välittömästi. Lähes kaikki resurssit keskitetään kotitietokoneiden suunnitteluun ja markkinointiin. Tämä tuo tullessaan rajuja henkilöstöleikkauksia. Kiristyvä ilmapiiri ja yliolkainen suhtautuminen työntekijöihin saa suurimman osan porukasta vaihtamaan työpaikkaa. Kassarin myötä farkut ja t-paita vaihtuvat liituraitapukuihin.

Atari perustaa erillisen kotitietokoneisiin keskittyvän yksikön. Osasto laitetaan niin kiireellä pystyyn, että insinöörien suunnitellessa uusia laitteita osa rakennustyömaan koneista pyörii vielä ympärillä. Tulevia mikroja kutsuttiin yhtiön sisällä työnimellä "Oz-computers". Ensimmäisen erillisen piirisarjan grafiikalle, äänelle ja liitännöille sisältävän tietokoneen prototyypin rakentaminen aloitettaan. Koneessa käytetty SIO (Serial I/O) on tavallaan nykyisen USB-liitännän esi-isä. Liitännöillä on niinkin paljon yhteistä, että yksi SIO-portin pääkehittelijöistä, Joe Decuir, työskentelee Microsoftin USB-patentin työryhmässä.

1979
Tammikuussa Warner huomaa yllätyksekseen pelien kysynnän jatkuvan myös joulusesongin jälkeen. Atari VCS:n ja pelien tuotantoon sekä markkinointiin panostetaan jälleen enemmän.

Samassa kuussa CES-messuilla (Consumer Electronics Show) Atari esittelee historiansa ensimmäiset kotitietokoneet. 6502-pohjaiset Atari 400 ja 800 esitellään suurelle yleisölle. 400-malli on suunnattu lapsille ja opetuskäyttöön, kun taas 800-malli tarjoaa suuremman muistikapasiteetin ja laajennettavuuden.

Atari lopettaa flippereiden valmistuksen. Japanilaisen Taito-yhtiön Space Invaders -kolikkopeli saapuu Amerikkaan ja kiinnostus videopelejä kohtaan kasvaa räjähdysmäisesti. Kassar haukkuu työntekijöitään "huomionkipeiksi primadonniksi" mikä kiristää ilmapiiriä entisestään.

Elokuussa arcadeosasto julkaisee Howard Delmanin suunnitteleman Lunar Lander -kolikkopelin. Kyseessä on Atarin ensimmäinen XY-vektorigrafiikkaa käyttävä peli.

Lokakuussa Atari 400 ja 800 saadaan myyntiin.

Marraskuussa kolikkopeliosasto julkaisee Lyle Rainsin, Ed Loggin ja Howard Delmanin suunnitteleman Asteroids-pelin. Siitä tulee jälleen yksi Atarin hiteistä. Laitteita valmistetaan 70 000 kappaletta ja se ylittää Space Invadersin suosion pelihalleissa.

Atari myy 400 000 VCS pelikonsolia. Atarin liikevaihto on 200 miljoonaa dollaria ja yritys tekee voittoa 19 miljoonaa dollaria.

1980
Tammikuussa Atari julkaisee Space Invaders-pelin VCS:lle. Historiaa tehtiin jälleen siinä mielessä, että kyseessä oli ensimmäinen toiselta yhtiöltä lisensoitu kolikkopelikäännös. Kotiversio on loistava ja peliä myydään kuin leipää. Monet ostavatkin VCS:n pelkästään pelatakseen Space Invadersia.

Hieman tämän jälkeen Atari julkaisee Adventure-pelin VCS:lle. Kyseessä on ensimmäinen peli, johon on piilotettu ohjelmoijan, Warren Robinetin, oma viesti.

Vaikka pelit myyvät loistavasti, ohjelmoijat eivät kuitenkaan saa mielestään tarpeeksi kiitosta tekemästään kovasta työstä. Monet huippuohjelmoijat kävelevät ulos Atarilta.

Kun huhtikuun 25. päivä koittaa, neljä Atarin entistä työtekijää (David Crane, Alan Miller, Bob Whitehead ja Larry Kaplan) perustavat Activision -nimisen yrityksen, joka aloittaa pelien valmistuksen VCS:lle. Pian tämän jälkeen Atari vetää Activisionin oikeuteen lisenssioikeuksien rikkomisesta.

Marraskuussa kolikkopeliosasto julkaisee jälleen uuden hitin, kun Howard Delmanin, Roger Hectorin ja Ed Rotbergin suunnittelema Battlezone näkee päivänvalon. Laite myy 75 000 kappaletta. USA:n armeija kiinnostuu pelistä siinä määrin, että siitä tehdään myöhemmin oma versio puolustusvoimien koulutuskäyttöön.

Atarin liikevaihto nousee 415 miljoonaan dollariin, voittoa yritys tekee 77 miljoonaa dollaria. Atari muodostaa kolmanneksen koko Warnerin liikevaihdosta ja siitä tulee Amerikan historian nopeimmin kasvava yhtiö.

1981
Atari julkaisee
Asteroids-pelin VCS:lle. Peli on ensimmäinen, joka käytti nk. "bank-switching" tekniikkaa ROM-osoiteavaruuden tuplaamiseksi.

Suunnitelmat Cosmos-hologrammilaitteesta julkistetaan. Lisäksi suunnitelmissa on pienennetty ja langattomilla ohjaimilla varustettu VCS. Kumpikaan laite ei päässyt koskaan tuotantoasteelle.

Kolikkopeliosasto julkaisee Tempestin. Peli on ensimmäinen joka hyödyntää värillistä vektorigrafiikkaa.

Pelimyynti on niin valtavaa, ettei kukaan usko sen laantuvan vuosiin.

Lokakuussa Atari varoittaa jälleenmyyjiä pelien mahdollisesta kesken loppumisesta ja suuremman voiton toivossa pyytää sitoutumaan suurien erien tilaamiseen pitkin vuotta. Myyjät tilaavatkin valtavia määriä pelejä varastoon pelätessään joutuvansa tarjoamaan "ei-oota" kuluttajille.

Marraskuussa Atari 400 ja 800 saivat sisälleen GTIA-grafiikkapiirin, joka mahdollistaa enemmän värejä ja paremmat grafiikkaresoluutiot.

Missile Command julkaistaan VCS:lle. Atari tekee voittoa 35 miljoonaa dollaria ja sillä on yli 10 000 työntekijää ympäri Piilaaksoa. VCS on myynyt tähän mennessä yli 20 miljoonaa kappaletta.

1982
Atari hankkii Pacman-pelin lisenssin japanilaiselta Namcolta ja julkaisee tiedotteen, jonka mukaan peli käännetään
VCS:lle. Wall Streetin analyytikot veikkaavat, että peliä myydään ainakin 200 miljoonan dollarin edestä.

Atari syöttää Magnavoxille omaa lääkettään ja haastaa yhtiön oikeuteen, koska sen K.C. Munchin peli muistuttaa liikaa Pacmania. Atari voittaa jutun.

Pacman julkaistaan VCS:lle. Vaikka käännös on edellisiin peleihin verrattuna huono, tulee siitä valtava menestys. Kaupat ympäri maailman järjestävät Pacman-aiheisia kilpailuja.
Atarille kuuluukin kunnia erään maailman tunnetuimpien tavaramerkkien kuuluisaksi tekemisestä. Keltaisen pillereitä ahmivan palleron seikkailuista on julkaistu mm. kirjoja ja jopa laulu!

Activision ja Atari pääsevät sopimukseen pelien julkaisusta. Activision sitoutuu maksamaan rojalteja myynnistä saaduista tuloista Atarille. Ennakkotapauksen ratkettua kymmenet muut firmat aloittavat pelien tuotannon VCS:lle.

Atari johtoportaassa vaihtuu jälleen porukkaa. Ei ole helppoa tulla Kassarin kanssa toimeen.

Atarin yksi suurimmista fiaskoista on edessä ET-pelin julkaisun myötä. Jo toinen huono käännös vuoden sisään tahraa Atarin mainetta ja pelien myynti kääntyy laskuun. ET:n katsotaankin olevan yksi historian huonoimmista käännöksistä. Lisäksi se on valitettavasti eräs Atarin pelikonsolidynastian kaatumisen kulmakivistä.

Markkinoiden kellahdettua päälaelleen jälleenmyyjillä on vaikeuksia saada varastoja tyhjiksi aikaisemman vuoden suurien tilausmäärien vuoksi.

Atari julkaisee Earthworld-pelin VCS:lle. Peli on ensimmäinen osa suunnitellusta neljän seikkailupelin sarjasta, johon liittyy erilaisia jälleenmyyjien järjestämiä kilpailuja. Sarjaa ei koskaan tehdä loppuun.

Yhtiö julkaisee 1200XL-tietokonemallin. Yhteensopimattomuus vanhojen koneiden kanssa saa kuluttajat kuitenkin ostamaan kiireellä vanhoja 400 ja 800 malleja siinä pelossa, että niiden tuotanto lopetetaan.

Yhtäkkiä alkaa Atarilla kuhista:

Joulukuun 7. päivä noin kello 14.40:

Kassar myy 5 000 Warnerin osakettaan, joiden arvo on 250 000 dollaria.

Samana päivänä reilu puoli tuntia myöhemmin:

Warner raportoi vuosineljänneksen tuloksen kasvaneen vain 10 prosenttia. Syyttävä sormi osoitetaan Atarin suuntaan, koska pelien menekki on romahtanut ja kilpailu koventunut. Analyytikot, jotka aikaisemmin ennustivat 50 prosentin kasvua, eivät voi uskoa silmiään.

Joulukuun 8.:

Warnerin osakearvo romahtaa 33 prosenttia päivässä. Vuosineljännes tuottaa 56 prosenttia tappiota. Osakekauppiaat hylkäävät Warnerin ja osakkeet laskevat seuraavana päivänä vielä seitsemän prosenttia.

Joulukuun 14.:

Atarin toimitusjohtaja Kassar ja varatoimitusjohtaja Dennis Groth asetetaan syytteeseen sisäisen tiedon väärinkäytöstä. Wall Streetin väki menettää kiinnostuksensa Atariin ja Warneriin. Voi vain kuvitella, kuinka amerikkalainen sanonta "shit hits the fan" kaikui ennen voittamattoman Atarin konttoreissa.

Mattel Intellivisionin ja CBS Colecovisionin markkinoille tulon myötä kilpailu kiristyy entisestään . Suuntavaistonsa menettäneenä Atari julkaisee paineen alla pelikonsolimallin 5200. VCS:n mallimerkinnäksi muutetaan 2600. Vaikka 5200 onkin 400-malli uusissa kuorissa, päätti Atari vaihtaa tärkeimpien muistipaikkojen osoitteet, jolloin vanhat pelit eivät toimineet 5200-mallissa.

Atarin liikevaihto ylitti 203 miljoonaa dollaria ja yhtiö jäi vain nipin napin voitolle. Huhut videopelimarkkinoiden romahtamisesta alkavat kuulostaa pelottavan todenmukaisilta.

1983
5200-mallin myynti on rajusti odotettua pienempää. Koska kone ei ole yhteensopiva 2600-mallin kanssa, kuluttajat sijoittavat rahansa mieluummin kehittyneempiin laitteisiin, kuten Mattel Intellivisioniin tai CBS Colecovisioniin. Eivätkä vähiten johtuen 5200:n surkeista ohjaimista.

Japanilainen pikkufirma Nintendo lähestyy Ataria ja tarjoaa sille yksinoikeuden Nintendo Entertainment Systemiin (NES). Hiroshi Yamauchi tiesi Atarilla olevan maailmanlaajuisen jakeluverkoston, mutta "suuressa viisaudessaan" Atari sanoi Nintendolle ei. Syynä olivat ohjaimet. Atarin mielestä kukaan ei voisi kuvitella pelaavansa pelejä millään muulla kuin joystickillä. Kuten kaikki tietävät, on nykyisinkin hyvinvoiva Nintendo yksi maailman myydyimmistä pelikonsoleista, eikä vähiten pulskean putkimiehensä Super Marion vuoksi. Ja montako joystick-pohjaista videopeliä olette nähneet sitten Atari 7800:n? Atari teki jälleen erään kohtalokkaimmista virheistään.

Helmikuussa Atari julkistaa suunnittelevansa My First Computer -oheislaitetta. Kysymyksessä on näppäimistö ohjelmistoineen, jonka avulla 2600 voidaan muuttaa kotitietokoneeksi. Laite ei koskaan pääse prototyyppiastetta pidemmälle.

Maaliskuussa Atari julkistaa suunnitelmansa projektista nimeltä Ataritel. Yksikön tarkoituksena on rakentaa integroitu tietokone/puhelin/videolaite. Vaikeudet alkvat kuitenkin käydä ylivoimaiseksi. Atari joutuu irtisanomaan 600 työntekijää ja muuttaa tuotannon Amerikasta Hong Kongiin ja Taiwaniin leikatakseen kustannuksia.

Huhtikuussa Atari sulkee jälleen yhden tehtaansa, tällä kertaa El Pasossa. 14 täysperävaunullista käyttämättömiä pelejä haudataan Alamorgordossa Uudessa Meksikossa sijaitsevaan monttuun, joka täytetään sementillä. Virallisen tiedotteen mukaan haudatut pelit ovat viallisia. Paikalla olleet silminnäkijät löysivät joukkohaudan lähistöltä monia toimintakuntoisia pelejä.

AtariSoft-osaston perustaminen julkaistaan. Osasto aloittaa pelien tekemisen sekä kilpaileville, että omille tietokone- ja pelikonsolimallistoilleen.

Kesäkuussa Amerikka kohahtaa Warnerin julkistaessa vuoden toisen neljänneksen tuloksen. Yhtiö tekee 283,4 miljoonaa dollaria tappiota. Tämä tapaus jää historiankirjoihin Warnerin huonoimpana vuosineljännestuloksena.

2600:n markkinat eivät enää vedä. Vanhentuneet pelit ja konsolit jäävät kauppiaiden käsiin tietokoneiden kehittyneemmän tekniikan ja hyvän hinta-laatusuhteen vuoksi Uusia pelejä tai laitteita ei taas voitu rahoituksen puutteessa suunnitella. "The great videogame crash" on tapahtunut. Atari sai kokea karvaimman kautta, ettei kone myy ikuisesti pelkällä nimellä ja sille valmistettavilla peleillä. Paikalleen jämähtänyt Atari oli konkurssin partaalla.

Heinäkuun 7. päivänä toimitusjohtaja Kassar todetaan oikeudessa syylliseksi sisäpiirin tietojen käyttämisestä osakekaupassa. Kassar saa sovittua riidan palauttamalla kaupasta saadut rahat ja välttyy täpärästi vankilatuomiolta.

Syyskuun 6. päivänä on Kassarin vuoro tehdä tilaa. James Morgan nimetään Atarin uudeksi toimitusjohtajaksi.

Atari ja Amiga allekirjoittavat yhteistyösopimuksen, jonka perusteella Atari rahoittaa Amigan "Lorraine" -tietokoneen kehitystyötä 500 000 dollarilla ja saa yksinoikeuden piirisarjan käyttöön tulevissa laitteissaan. Yksi Lorrainen päähahmoista on Atarin 2600, 400 ja 800 -mallit suunnitellut Jay Miner. Atari puolestaan sitoutuu sopimuksella myymään laitetta vuoden ajan pelikonsolina ja sen jälkeen laittamaan markkinoille lisälaitteita, joilla konsolista saadaan täysipainoinen tietokone.

Atari keskeyttää 400/800/1200XL -mallien tuotannon ja esittelee 600XL ja 800XL -mallit. Suunnitelmiin lisätään 1400XL, 1400XLD, 1650XLD ja 1600XL. Kaksi jälkimmäistä ovat tuplaprosessorilla (6502 ja 8088) varustettu laitteita. Suunnitelmissa olleen XL-sarjan lippulaivan 1850XL:n (koodinimi Mickey) on tarkoitus käyttää Amigan teknologiaa. Jottei insinööreillä käy aika pitkäksi, laitetaan suunnitelmiin vielä kaksi muuta konetta. 68000-pohjaisista tietokoneista toinen oli tasokasta grafiikka/äänipiirisarjaa käyttävä "Sierra" ja toinen samaiseen prosessoriin tuplana perustuva "Gaza". Kehittely kuitenkin loppuu Atarin joutuessa pian myyntiin.

Atari tuottaa tappiota 536 miljoonaa dollaria. Huhujen mukaan tappiota raportoidaan tulevan jopa kaksi miljoonaa dollaria päivässä. Välttämätön oli edessä.

1984
Tammikuussa Atarin kilpailija Commodore antaa potkut yhtiön perustajalle Jack Tramielille.

Toimitusjohtaja Morganin tiedotteen mukaan Atari tulee julkaisemaan tietoja vain laitteista, joita se pystyy toimittamaan jälleenmyyjille kolmen kuukauden sisällä.

Kesäkuun 30. päivänä Amigan on määrä toimittaa valmis piirisarja tuotantoon. Toimituksen sijasta Amiga on kuitenkin sopinut Commodoren kanssa lainan takaisinmaksusta Atarille. Commodore ostaa Amigan ja näin ollen niin 1850XL:n kuin Amigan teknologiaan pohjaavan pelikonsolinkin tarina jatkuu yhtenä maailman suosituimpana kotitietokoneena, Commodore Amigana. Ikävä kyllä vain pahimman kilpailijan leivissä.

Toukokuun 21. päivänä Atari julkistaa suunnittelevansa uutta pelikonsolimallia. Mallimerkintä on 7800. Koneen hinnan kerrotaan asettuvan 140 dollarin tietämiin. Atari lupaa julkistamisen yhteyteen myös pelejä ja oheislaitteita. Sikäli Atari ottaa entisistä virheistä oppia, että 7800:n luvataan olevan täysin 2600-yhteensopiva.

Kesäkuussa huhut Warnerin kiinnostuksen loppumisesta Ataria kohtaan alkavat pyöriä. Konsolimarkkinat ovat romahtaneet, eikä kotimikro-osasto ole kilpailukykyinen Applen ja Commodoren kanssa. Warner haluaa Atarin pois käsistään ja nopeasti. Neuvottelut Jack Tramielin kanssa, joka Commodorelta lähdön jälkeen perusti Tramiel Technologies Limitedin rakentaakseen 16-bittisen tietokoneen, alkavat.

Tässä muodossaan viimeisiään vetävä Atari julkaisee vielä tiedot Mindlinkistä, "ajatuksen voimalla" ohjattavasta laitteesta joka liitetään 2600:aan. Ajatuksen voima perustuu päähän laitettavaan laitteeseen, jossa silmiä liikuttavien lihasten kohdalla on sensorit. Näin silmien liikkeellä voidaan ohjata tv-ruudussa näkyvää kohdetta. 5200-mallin tuotanto lopetetaan.

Heinäkuun 2. päivänä Atarin tietokone- ja pelikonsoliosastot myydään Jack Tramielin omistamalle TTL-yhtiölle. Yhtiön nimeksi muuttuu Atari Corporation. Tramielin perhe omistaa 51 prosenttia osakkeista, Warner pitää 25 prosenttia ja loput 24 prosenttia ovat avoinna ostajille. Atarin kolikkopeliosasto jää Warnerin omistukseen. Yksikön nimeksi muuttuu Atari Games. Niin Ataritel, kun lähes kaikki muutkin projektit keskeytetään.

Tramiel vei mennessään Commodoren parhaat insinöörit ja laittaa tuulemaan. Pahasti velkaisen talouden tasapainottamiseksi Tramiel irtisanoo yli tuhat työntekijää, mukaan lukien toimitusjohtaja Morganin. Vain tärkeimmät tietokoneosaston henkilöt saavat pitää paikkansa. Jack Tramiel valitaan yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi ja hänen pojastaan Sam Tramielista tulee toimitusjohtaja. Richard Miller vastaa rautapuolesta, Leonard Tramiel (yksi Jackin kolmesta pojasta) käyttöjärjestelmän kehityksestä, Henry Plummer UNIX-projektista ja John Skruch peliosastosta. Heti aluksi vanhat XL-mallit myydään pilkkahinnalla pois varastoista.

Elokuun 13. päivänä Atari haastaa Amigan oikeuteen sopimuksen rikkomisesta. Atari hankkii lisenssin Digital Researchin ikkunoita ja hiirtä hyödyntävään GEM -käyttöjärjestelmään uutta ST-sarjaa varten.

Marraskuun 13. päivänä Atari julkaisee tiedotteen, jonka mukaan se on kehittelemässä edullista kahdeksanbittistä kotitietokonemallistoa, sekä uusia 16- ja 32 bittisiä tietokoneita kilpaillakseen IBM PC:n ja Apple Macintoshin kanssa. Ironista kyllä, Commodoresta ei tiedotteessa puhuttu mitään.

1985
Huhtikuussa Atari jättää ensimmäisen kerran historiansa aikana väliin kesäkauden CES- messut. Talven CES-messuilla onkin sitten esillä täysin uudistunut Atari.

600XL ja 800XL -mallistot on korvattu uusilla Roy Nishin ja Regan Chenin suunnittelemilla 65XE ja 130XE -mallistoilla. Laitteiden komea muotoilu herättää huomiota. Samaisilla messuilla Atari esittelee myös uuden 16-bittisen ST-kotitietokonemalliston. Mallit kantavat nimiä 130ST ja 520ST. Kaikki luulivat mallimerkinnän viittaavan Jackin poikaan Sam Tramieliin ja käyttöjärjestelmän TOS olevan lyhenne sanoista Tramiel Operating System. Yhtiön mukaan mallimerkintä tulee kuitenkin sanoista Sixteen/Thirtytwo (68000 on arkkitehtuuriltaan 16/32 bittinen prosessori) ja TOS sanoista The Operating System.

"Jackintoshien" keskusyksikkönä hyrrää Maceistä tuttu 68000. Alkuperäisissä suunnitelmissa prosessorin virkaa oli tarkoitus hoitaa National 32032 -piiri, mutta arveluttavan saatavuuden vuoksi päädyttiin 68000:n valintaan. Lisäksi laitteesta löytyy 3.5" ulkoinen levyasema, MIDI-liitäntä syntetisaattoreiden ja miksereiden liittämistä varten, 128 tai 512 kiloa muistia, hiiri ja Apple Macintoshin kaltainen graafinen käyttöliittymä. Ihmeellisintä kaikessa on kuitenkin hinta. 599 dollaria 520ST:stä. Lappu on vain kolmanneksen Macin vastaavasta. Lisäksi koneesta löytyy myös värit, toisin kuin sen aikaisista Mac-malleista. Atari 520ST jääkin historiaan ensimmäisenä tavalliselle kuluttajalle mahdollisessa hintaluokassa olevana tietokoneena, jossa on graafinen käyttöliittymä.

Commodoren Amiga puhalsi niskaan. Atari jos kuka tiesi varsin hyvin, mihin Amiga pystyy . Tramielin oli muutamia oikopolkuja käyttäen pakko saada ST markkinoille ennen Amigaa. Intialaisen Shirav Shivjin ympärillä pyörivän ST:n kehittelijätiimin edessä on kuitenkin vielä kova työ, ennen kuin kone saataisiin massatuotantoon. Taloudelliset syyt pakottavat irtisanomaan lisää henkilöstöä. Taloon jäävien ihmisten palkkoja alennetaan 20 prosenttia. Atari joutuu myymään jopa yhtiön autot saadakseen varoja. Jokainen dollari, joka voidaan säästää, sijoitetaan ST:n massatuotantoon. Varsinkin Euroopan markkinat odottavat konetta malttamattomana. Vaikkei kukaan sitä todeksi uskokaan, 520ST on seuraavana kesänä kaupoissa.

1986
Tammikuussa CES-messuilla Atarilla on esillä 7800 , kutistettu versio 2600:sta, ja tietysti uusittu tietokonemallisto. 130ST ei koskaan päässyt myyntiin asti, eikä siinä mitään järkeä olisi ollutkaan. Sen sijaan 520ST:n pikkuveljeä 260ST:tä myytiin pieni erä Saksassa. Tämänkin mallin valmistus keskeytettiin pian, sillä 256 kiloa muistia ei ollut riittävästi ajamaan ST:n ohjelmia.

Kesäkuussa Atari julkaisee 7800-mallin kolmen pelin kanssa. Pelit ovat Joust, Ms. Pacman ja Asteroids Deluxe. Kolmea muuta nimikettä lupaillaan markkinoille, mutta aikataulut venyvät.

ST:n isoveli 1040ST pääsee myyntiin. Kone on ensimmäinen peruskokoonpanossa megatavun muistilla myytävä kotitietokone. Byte Magazinen mukaan koskaan ennen ei koneen "kilohinta" ole ollut näin alhaalla. Tähän mennessä Atarilla on omat sivukonttorit ja maahantuojat lähes kaikissa Euroopan maissa. Huhut 32-bittisestä supermikrosta alkavat kierrellä. Tihkuneiden tietojen mukaan laiteesta tulee 68020-pohjainen UNIX-kone.

1987
Maailman lehdistö seuraa jännityksellä jokaista Atarin liikettä. Vuodesta 87 tulee tietokoneella tuotettavan julkaisutoiminnan läpimurtokausi. Atari esittelee
MEGA ST-sarjan ja lasertulostimen. Ensimmäistä kertaa kokonaisen taittotyöaseman saa alle 3000 dollarilla. Pelkkä Applen lasertulostin maksoi tuolloin saman verran. Kone on myös muotoiltu uudelleen. Erillinen näppäimistö ja keskusyksikkö antavat laitteistosta ammattimaisen kuvan. Eikä tuo kuva jää pelkkiin ulkokuoriin. Lisäksi laitteesta löytyy Megabus-laajennuspaikka esimerkiksi grafiikkakortille, 640x400 pikselin tarkkuuden tarjoava terävä näyttö (Macin vastaava tuohon aikaan 512x354 pikseliä) sekä 2-4 megatavua keskusmuistia. Yhtiön mainoslause "Power without the price" on erittäin osuva.

Konsolipuolella yhtiö julkistaa XE Game Systemin (XEGS), joka on pelikonsoliversio 65XE tietokoneesta. Paketin mukana seuraa Flightsimulator, Bughunt, sekä valopistooli.

Atari ja Amiga sopivat oikeudessa riitansa suljettujen ovien takana. Vaikkakin Atarin huhutaan voittaneen jutun, ei siitä ole tähän päivään mennessä saatu varmaa tietoa.

Yhtiö ryntää PC-markkinoille tarjoten kuluttajille PC-1 -mallia. Laite pystyy käyttämään ST:n oheislaitevalikoimaa ja siinä on DOS:in lisäksi ST:stä tuttu, joskin rajoittuneempi GEM-työpöytä PC-versiona. Myöhemmin myös Amstrad päätyy PC-sarjassaan samaan käyttöliittymään.

Atari julkaisee jälleen pelejä 2600:lle. Pelit tosin ovat uudelleen julkaistuja versioita vanhoista eri pelitalojen hittipeleistä. 2600, 7800 ja XEGS -pelikonsoleja myydään 1,5 miljoonaa kappaletta. Pitkin vuotta ST:n parannettuja versioita ilmestyy markkinoille. STm (modulator) sisältää TV-liitännän, STf (floppy), sisäisen kaksipuolisen levyaseman, sekä sisäisen virtalähteen, kun taas STfm (floppy, modulator) kasaa yksiin kuoriin molemmat edellä mainitut.

1988
ST-sarjan kysyntä ylittää kirkkaasti tarjonnan. Yhtiö päättää keskittyä Euroopan markkinoille, koska siellä Atarin tuntemattomampana merkkinä on helpompi saada jalansijaa muunakin kuin pelikoneena. Amerikassa Atarin pelimaine on niin vahva, ettei ST:tä pidetä vakavasti otettavana (=toimistokelpoisena) tietokoneena.

Atari esittelee kaksi uutta konemallia. Uutuuksia kutsutaan nimillä TT ja ATW. Julkaisun yhteydessä Atari vahvisti TT:n pyörivän normaalilla TOS-käyttöjärjestelmällä, mutta UNIXin käytön olevan mahdollista. Lisäksi kone on ST-yhteensopiva. ATW taas on Englannissa suunniteltava laite, joka perustuu Transputer-prosessoritekniikkaan. Loppuvuodesta esitellään vielä yksi ST-yhteensopiva: Atari Stacy. Kyseessä on ST:n kannettava versio 40 megatavun kovalevyllä varustettuna. MIDI-liitäntöjensä ansiosta ST-sarjasta on tullut supersuosittu kone muusikoiden keskuudessa. Stacy toi kaivattua joustavuutta studiotyöskentelyyn.

Kesäkuussa yhtiö julkistaa ottaneensa Bushnellin takaisin palkkalistoilleen. Sopimuksen mukaan Bushnell tuottaa pelejä 2600:lle. Kaikkiaan Atari sanoo julkaisevansa 45 nimikettä kolmelle pelikonsolimallilleen.

Joulukuun 12. päivä edelleen Warnerin omistuksessa oleva Atari Games haastaa Nintendon oikeuteen laittomista pelikäännöksistä. Atarin oma kolikkopelejä eri konemerkeille kääntävä Tengen julkistaa tiedotteen, jonka mukaan se on löytänyt uuden tavan tehdä NES-yhteensopivia pelejä rikkomatta Nintendon suojauspatentteja.

1989
TT pääsee vihdoin suuren yleisön kokeiltavaksi. Saksan Atari Fair -messuilla esiteltyä konetta odottavat varsinkin julkaisualan ammattilaiset, eivätkä vähiten ammattilaistasoisen Calamus -taitto-ohjelman vuoksi. Kone pohjautuu 32-bittiseen 68030-prosessoriin. Atari esittelee samana vuonna 1040STe (enhanced) mallin, joka tuo ST-sarjaan kauan kaivatun blitterin, lisää värejä ja kristallinkirkkaan digitaalisen PCM-stereoäänen. Lisäksi koneen kylkeen on ilmestynyt kaksi analogista joystickporttia ja muistinlaajennus käy kätevästi SIMM-palikoilla. STe ei kuitenkaan ole uusitun TOS-version vuoksi sataprosenttisesti yhteensopiva aiempien ST-mallien kanssa.

Atari haastaa Nintendon oikeuteen vaatien 250 miljoonan dollarin korvauksia monopoliaseman väärinkäytöstä. Nintendo voittaa jutun.

Kesäkuussa Atari Games/Tengen ja Nintendo julkaisevat yhtäaikaa NES:lle Tetriksen. Kumpikin väittää omistavansa oikeudet peliin. Nintendo voittaa jutun ja oikeus kieltää Tengeniä myymästä omaa versiotaan. (Nykyään Tetris kuuluu Atarille).

Atari julkistaa tiedot Portable Color Entertainment Systemistä. Kyseessä on pelitalo Epyxiltä ostettu kannettava pelikonsoli, jonka hintaluokaksi luvataan 149 dollaria. Myöhemmin laitteelle annetaan nimi Lynx ja hintalapussa luvataan lukevan 180 dollaria.

Vielä samana vuonna Atari julkaisee Lynxin. Viivästymisten ja toimitusvaikeuksien vuoksi laitetta myydään vain pienissä erissä Los Angelesissa ja New Yorkissa.

Joulukuussa Atari menettää ison siivun markkinakakusta, kun Lynxiä ei saada sesonkimyyntiin. Nintendon Gameboy dominoi kannettavien konsolien markkinoita.

1990
Maaliskuussa Atari saa vihdoin Lynxin maanlaajuiseen levitykseen viiden pelin kera. Sota Gameboyn ja NEC Turboexpressin kanssa on valmis alkamaan.

ST-sarjan uutukainen MEGA STe esitellään. Koneen kellotaajuus on tuplattu ST-sarjaan nähden. TT:n kuoriin pakatusta koneesta löytyy lisäksi SCSI-kovalevy, LAN-portti, VME-väylä ja 2-4 megatavua muistia.

1991
Tammikuussa Atari julkistaa yhteistyösopimuksen Flight Videon kanssa. Lentokoneilla matkustaville tarjoutuu tilaisuus vuokrata matkan ajaksi Lynx.

Kesäkuussa Lynxin hinta putoaa 149 dollariin yhden pelin kanssa ja pelkkää konetta saa 99 dollarilla. Atari julkistaa suunnitelmansa uuden ja kevyemmän Lynxin julkaisusta. Huhut uuden 32-bittisen Panther-pelikonsolin suunnittelusta alkavat kierrellä.

Toukokuussa Atari myöntää Pantherin olemassaolon, muttei esittele sitä kesän CES messuilla. Tengeniltä kielletään NES-pelien valmistus.

Kesäkuussa Atari sanoo lopettaneensa Pantherin kehitystyön. Richard Millerin vetämä Flare One esittelee Atarille kehittelemäänsä piirisarjaa ja konseptia uudesta 64-bittisestä pelikonsolista. Sopimukseen päästään ja laitteen prototyypin rakentaminen aloitetaan Atarin suojissa. Flare 2 perustetaan ja pääsuunnittelusta vasta Richard Miller, Martin Brennan ja John Mathieson.

Heinäkuussa julkaistaan uusi kevyempi ja pidemmällä paristojen kestoajalla varustettu versio Lynxistä. Atarin tiedotteen mukaan Lynxin myynti tuplaantui vuoden aikana.

Atari esittelee STbook- ja STpad-mallit. STbookia valmistetaan myyntiin vain noin tuhat kappaletta, eikä STpad eli Stylus päässyt koskaan tuotantolinjalle asti. Jälkimmäisessä koneessa ei ole lainkaan näppäimistöä, vaan sitä ohjataan kosketusnäytöllä ja valokynällä. Tiettävästi laitetta on valmistettu ainoastaan yksi kappale, joka on Atari Historical Societyn kokoelmissa.

1992
Activision haetaan konkurssiin, mutta legendaarinen firma jatkaa uusilla henkilöillä.

Huhut uudesta 32-bittisestä Atari-tietokoneesta alkavat kierrellä.

Helmikuussa Atari haastaa Nintendon jälleen oikeuteen monopoliaseman väärinkäytöstä. Todisteina käytetään Nintendon 80 %:n markkinaosuutta vuosilta 1986-90. Atari vaatii korvauksia 160 miljoonaa dollaria. Atari vs. Nintendo: 0-2.

Yhtiö julkistaa 32-bittisen Falconin prototyypin olevan kehitteillä. Kone esitellään saman vuoden lopulla kuluttajille.

Joulukuussa Atari julkistaa tietoja Jaguarista. Laite tulee olemaan moduulipohjainen 64-bittinen pelikonsoli. Julkaisuajankohdaksi kerrotaan kesä 1993 ja hintalapussa lukee 150 dollaria. IBM:n kanssa tehdään 500 miljoonan dollarin sopimus, jonka mukaan IBM vastaa laitteen rakentamisesta, testauksesta, pakkaamisesta ja laitteiden toimittamisesta takaisin Atarille.

1993
Elokuussa Atari paljastaa Jaguarin lehdistölle. Julkistuksen mukaan 50 000 laitetta lasketaan myyntiin New Yorkissa, San Franciscossa, Pariisissa ja Lontoossa kun kone päästetään markkinoille lokakuussa. Hinta on noussut 200 dollariin.

Lokakuussa Jaguar julkaistaan hintaan 250 dollaria, mutta paljon suunniteltua pienemmässä erässä. Laitteet myydään hetkessä loppuun, mutta kriitikot eivät usko Atarilla olevan varoja konsolin markkinointiin. Sikäli julkaisu sattuu hyvään aikaan, että Nintendon ja Segan 16-bittisten laitteiden myynti laski rajusti, eikävätkä tulevat kilpailijat vielä olleet saaneet aikaiseksi uusia 32-bittisiä laitteitaan.

Atarin lakimiehillä ei käy aika pitkäksi. Tällä kertaa raastupaan kiikutetaan videopelijätti Sega patenttien luvattomasta käytöstä.

Atari julkaisee viimeisen kotitietokonemallinsa. Atari Falcon on ST-sarjan kirkkain tähti: muun muassa 68030- ja DSP-prosessorit, suora kovalevylle äänitysmahdollisuus (D2D) yhdistettynä kymmeniintuhansiin yhtäaikaa ruudulla esitettäviin väreihin tekevät koneesta jotakin, mihin ei olla samassa hintaluokassa totuttu. Jatkosuunnitelmissa siintää jo seuraaja MicroFalcon. 68040 prosessoriin pohjaava laajennuspaikoilla varustettu tornikotelossa oleva tietokone ei kuitenkaan rahojen loppuessa koskaan pääse tuotantolinjalle asti. Markkinavoimien jyllätessä ei PC-yhteensopimattomalla laitteella kuitenkaan myydä. Falconin lento jää lyhyeksi, joten kaikki resurssit keskitetään Jaguariin ja projekti MicroFalcon jäädytetään.

Atari tekee tappiota 76,3 miljoonaa dollaria.

1994
Huhtikuussa Tengen ja Nintendo ovat jälleen oikeudessa. Tuomarien silmien alla Tengen saa Nintendolta luvan jatkaa NESin pelien valmistamista.

Warner ja Time-Life fuusioituvat. Yhtiön uudeksi nimeksi tulee Time-Warner Interactive. Atarin kolikkopeliosasto Atari Games jatkaa Time-Warnerin omistuksessa.

Time-Warner julkistaa yhteistyön Tramielin Atarin kanssa. Sopimuksen mukaan Time-Warner käyttää Jaguarin tekniikkaa kolikkopeleissään. Ensimmäinen "CoJag" peli kantaa nimeä Area 51.

Atari-tietokoneiden alkuajoista mukana ollut fani ja ohjelmistokehittäjä Jeff Minter kirjoittaa Tempest 2000 pelin Jaguarille. Siitä tulee koneen bestseller. Peliä myydään yli 350 000 kappaletta ja Tempestin tuorein painos markkinoi Ataria paremmin kuin itse yhtiö viimeisten vuosien aikana. Lynxin tukeminen lopetetaan.

Syyskuussa Atari julkistaa suunnitelmat Jaguarin modeemista. Laitetta ei koskaan saada tuotantoon.

Saman kuun 28. päivänä Sega häviää oikeusjutun ja maksaa Atarille vahingonkorvauksia 50 miljoonaa dollaria. Lisäksi Sega joutuu ostamaan 4,5 miljoonaa Atarin osaketta. Kuralla oleva Atari saa korjata talouttaan yhteensä 90 miljoonalla dollarilla.

1995
Toukokuussa Atari julkistaa yhteistyösopimuksen Virtualityn kanssa tarkoituksenaan rakentaa Jaguarille virtuaalikypärä. Ainoa yhteistyön tulos on Missile Command 3D -peli.

Kesäkuun 26. päivänä Atari palkkaa markkinointikyvyistään tunnetun Ted Hoffin. Putiikki on kuitenkin jo liian syvissä vaikeuksissa, eikä sitä pelasta enää minkäänlainen kauppamies.

Syyskuussa Atari yrittää viimeisen kerran ja julkaisee CD-ROM -lisälaitteen Jaguarille. Kuitenkin liian myöhään, sillä 3DO, Sega ja Sony ovat jo saaneet liikkeelle omat CD-pohjaiset konsolinsa. Sikäli CD-ROM on mielenkiintoinen, että siinä on sisäänrakennettu Virtual Light Machine (ohjelmisto, joka näyttää graafisia efektejä televisiossa musiikin tyylin ja tahdin mukaan aivan kuten uudet ja hienot MP3-soitto-ohjelmat tekevät.). Tämänkaltainen prototyyppi tosin rakennettiin kauan sitten jo Bob Brownin johdolla. Hän suunnitteli Atarin alkutaipaleella vapaa-aikanaan Video Music -laitteen, joka teki saman pienemmässä mittakaavassa ja luonnollisesti ilman CD-ROM:ia.

1996
Time Warner Interactive myydään Midwaylle.

Atari julkistaa tiedotteen, jonka mukaan se on lopettanut laitekehityksen ja aloittaa PC:n pelituotannon.

Kesäkuussa Tramielin perhe huomaa, ettei Atarilla ole enää markkinoilla mahdollisuuksia ja myy yhtiön kannettavien tietokoneiden kovalevyjä valmistavalle JTS:lle. Kauppahinta on 5 miljoonaa dollaria. Laitteiden valmistus ja kehittely on lopetettu. Atarin ainoa tarkoitus on nyt rahastaa patenteilla ja lisensseillä. Suurin osa työntekijöistä irtisanotaan ja kaikki valmistautuvat Atarin nimen häviämiseen markkinoilta. Atari sulkee vuodesta 1984 käytössä olleet toimitilansa.

1997
Saksan Atari Fair -messuilla samaisessa maassa toimiva Milan Computer julkistaa 68040-pohjaisen minitorniin rakennetun ST-kloonin. Milan ostaa samalla oikeudet TOS-käyttöjärjestelmään. Myös toinen kloonivalmistaja on liikkeellä. MCS Hades esittelee 68040- ja 060-pohjaiset
klooninsa joihin voi asentaa esimerkiksi Pentiumin emolevyn.

1998
Entinen
Jaguarin suunnittelutiimi aloittaa Project X -työnimellä uuden sukupolven multimedialaitteen kehittelemisen. Muun muassa Jeff Minter ja Eclipse seuraavat mukana ja aloittavat pelien kehittelyn prototyypin valmistuttua.

Tammikuussa Atari Games julkaisee California Speed -ajopelin ja SurfPlanet -urheilupelin

Helmikuun 23. päivänä JTS myy Atarin Hasbro Interactivelle 5 miljoonalla dollarilla. Kauppahinta sisältää Atarin nimen, lukemattomia patentteja ja tavaramerkkejä, kuten Pong, Frogger, Missile Command, Breakout ja Centipede. Jaguarin tukeminen ei kuulu yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin.

Maaliskuussa Hasbro julkistaa tiedotteen, jonka mukaa se aikoo tuoda markkinoille vanhoista hiteistä tehtyjä modernia versioita. Parhaiten pelisarjasta myy Frogger, josta tuli Yhdysvalloissa kesän hittipeli.

Toukokuussa Atari Games julkaisee kolikkopelin Radical Bikers.

1999
Yksityiset pelintekijät ja harrastelijat kaivavat esiin monia keskenjääneitä Jaguar-projekteja ja pyytävät joukolla Hasbroa antamaan oikeudet pelinkehittelyyn ilman kalliita lisenssimaksuja.

14. maaliskuuta uutteran yrittämisen jälkeen Hasbro julkistaa tiedotteen, jonka mukaan se myöntää luvan pelien ja oheislaitteiden kehittelyyn Jaguarille ilman lisenssikorvauksia. Hasbro kuitenkin kieltää Atarin ja Hasbron logon käytön peleissä ja pakkauksissa.

Seuraavana päivänä Electronic Entertainment Expossa Hasbro julkistaa Atarin uudet suunnitelmat. Nyt Atari Interactive -nimen alla julkaistaan vanhojen videopelien uusia versioita kaikille kilpailukykyisille pelikonsoleille sekä PC:lle.

Project X:n kehittely jatkuu VM Labsin alaisuudessa ja koneen nimeksi tulee Nuon. Laitteesta tulee CD-i:n kaltainen, kuitenkin tehoissa uuden PlayStation 2:n veroinen laite ja sen suunnitellaan tulevan myyntiin vuonna 2002.

Kesäkuussa Activision julkaisee PlayStationille 30 peliä käsittävän Atari 2600-kokoelman.

Heinäkuussa Atari Games julkaisee kolikkopelin VaporTRX. Hasbro julkaisee Atarin 27-vuotisen taipaleen kunniaksi Atari Arcade Hits Volume 1 -kokoelman, joka sisältää kuusi peliä. Lisäksi rompulta löytyy Nolan Bushnellin haastattelu, Atari-aiheinen kuvagalleria, työpöytäteemoja sun muuta Atarin historiaan liittyvää.

Elokuussa Atari Gamesin tuottaja Bill Hindorff loikkaa 3DO:n tuotantopuolen leipiin tittelillä varatoimitusjohtaja.

2000
Tammikuun 14. Midway julkistaa tiedotteen, jonka mukaan Atari Games -osaston viimeiseksi peliksi jää San Francisco Rush 2049, jonka jälkeen osaston toiminta lopetetaan. Jatkossa kalifornialaisessa yksikössä tuotettavat pelit julkaistaan Midway Games West -nimen alla.

Milan II TT-kloonin prototyyppi esitellään Ranskan Electronic Entertainment Expossa. Koneessa on muun muassa USB-liitännät ja sopimuksen mukaan Motorola huolehtii koneen rakentamisesta. Laite jäi prototyyppiasteelle.

Maaliskuussa Hasbro julkaisee kaksilevyisen Atari Greatest Hits -kokoelman. Vanhojen käännösten lisäksi levyltä löytyy demoja tulevista 3D-tekniikkaa hyödyntävistä käännöksistä.

Joulukuu 6: Ranskalainen Infogrames ostaa Hasbro Interactiven ja sitä myöten myös Atarin ja Hasbron tuotemerkit. Kauppaan kuuluu myös 15 vuoden yksinoikeus Hasbron tuotemerkkeihin.

2001
Kesäkuussa Midway julkistaa tiedotteen, jonka mukaan se lopettaa kolikkopelien valmistuksen.

Kesäkuu 12: MacSoft julkaisee Pongista 3D-version nimellä Pong - The Next Level.

Kesäkuu 27: Infogrames uhkaa Atarilabs.com-sivustoa oikeustoimilla, mikäli se ei suostu antaaman domain-nimeään Atarin käyttöön. Hyvänä puolena todettakoon, että Atarilabs.com jatkaa edelleen :)

Heinäkuussa huhut alkavat kiertää Infogramesin nimen muutoksesta. Vahvojen huhujen mukaan ranskalainen ohjelmistojätti muuttaa nimensä Atariksi.

Heinäkuu 21: Atari sponsoroi Ranskan liigassa pelaavaa Olympique Lyonnais jalkapallotiimiä.

Heinäkuu 18: Infogrames julkaisee Atarin lähes 30-vuotisen taipaleen kunniaksi tehdyn "Atari Anniversary Edition" kokoelman, joka sisältää 12 peliklassikkoa vuosien varrelta. Lisäksi CD:ltä löytyy videokuvaa ja promomateriaalia Atarin eri vaiheista. Bonuksena paketista löytyy vielä Atari-tarra. Kokoelma julkaistaan ehkä hieman yllättäen vain PC:lle ja Dreamcastille. Myöhemmin kokoelma ilmestyy myös PlayStationille.

Elokuussa uusi nettilehti MyAtari aloittaa taipaleensa.

Marraskuussa Infogrames julkaisee kolme uutta urheilupeliä Atari-nimikkeen alla ja avaa uudelleen Atarin kotisivut. Ensimmäinen "uuden Atarin" julkaisupeli on mötöcrossia PlayStation 2:lle tarjoileva MXRider.

Joulukuu 12: AtariMuseum.com löytää suunnitelmat kannettavasta 2600-mallista.

 

2002: Uusi alku
Tammikuu 29: CES 2002 messuilla on näytillä omituinen vekotin, joka paljastuu Atarin ja Casion yhteistyössä vääntämäksi kelloksi. Masiina myös sisältää muutamia pelejä.

Helmikuussa Atari julkaisee jälleen retrokokoelman. Tällä erää nimikkeen Atari Revival takaa löytyy uudet 3D versiot kolmesta vanhasta klassikosta.

Maaliskuu 14: Atari ja Sony-Ericson solmivat yhteistyösopimuksen, joka perusteella Atarin arcadeklassikot päätyvät jatkossa myös puhelimessa pelattavaan muotoon.

Maaliskuu 26: Atari julkaisee 30-vuotistaipaleensa kunniaksi Atari Anniversary Advance pelikokoelman myös GBA:lle. Pelimoduuli sisaltää 6 arcadeklassikkoa sekä tietokilpailun.

Huhtikuu 12: Atari julkistaa tiedotteen jonka mukaan se julkaisee Atari Revival kokoelman PC:lle. Kokoelma sisältää parannetut versiot peleistä Missile Command, Warlords ja Combat.

Toukokuussa Atari julkaisee yhden suurimmista peleistään, Biowaren tuottaman Neverwinter Nights.

Toukokuu 13: Atari ja Nelvana julkistavat yhteistyösopimuksen Beyblade-sarjan peleistä.

Kesäkuu 21: Atari julkaisee V-Rally 3 pelin, joka käyttää uutta Twilight-pelimoottoria PS2:lle. Pelistä ilmestyy myös GBA-versio.

Lokakuu 2: Atari julkaisee Terminator: Dawn Of Fate -pelin XBoxille ja PlayStation 2:lle.

Lokakuu 10: Atarin julkaisema Neverwinter Nights äänestetään vuoden parhaaksi PC-peliksi 2002 BAFTA Awards tilaisuudessa Lontoossa

Lokakuu 24: Atarin Unreal Tournament 2003 nousee listaykköseksi heti julkaisuviikollaan. Listapaikka säilyy myös seuraavalla viikolla ja peli jatkaa TOP10-listalla toista kuukautta. Myös Dragon Ball Z -sarja nousee listaykköseksi kolmella eri koneella.

Lokakuu 28: Stuntman nousee listaykköseksi Englannissa.

Marraskuu 4: Atarin markkinat kasvavat euroopassa 67%

Lokakuu 31: Arcade-emulaattori MAMEe: lisätään CoJag-tuki.
Ensimmäinen toimiva Jaguar-emulaattori, Project Tempest näkee päivänvalon.

Marraskuu 13: Atari julkaisee Superman: The Man Of Steel -pelin XBoxille.

Marraskuu 22: Unreal Championships julkaistaan yksinoikeudella XBoxille ja se on eräs ensimmäisistä XBox Live-verkkopelaamista tukeva peli.

Marraskuu 25: Activision julkaisee Atari 2600-pelikokoelman, joka sisältää yli 45 peliklassikkoa. Mukana on myös ennenjulkaisematonta materiaalia.

Marraskuu 27: Ensimmäinen virallinen laajennuspaketti Neverwinter Nightsiin julkistetaan.

Joulukuu 17: Atari julkistaa tiedotteen, jonka mukaan V-Rally 3 käännetään myös Xbox ja GameCube-formaatteihin.

2003

Tammikuu 17: V-Rally 3 saa arvostetun hopea-kunniamaininnan japanilaiselta Famitsu-lehdeltä.

Tammikuu 27: Battle Engine Aquila julkaistaan PlayStation 2:lle ja XBoxille.

Japanissa suuren suosion saavuttanut Ikaruga julkaistaan amerikassa GameCubelle.

Tammikuu 30: Unreal II: The Awakening julkaistaan PC:lle.

Maaliskuu 26: Parananneltu versio V-Rally 3:sta julkaistaan XBoxille.

IGN.com kruunaa V-Rally 3:n vuoden rallipeliksi.

Maaliskuu 28: Furious Karting julkaistaan XBoxille.

Huhtikuu 15: Ikaruka julkaistaan GameCubelle.

Godzilla: Destroy All Monsters Melee julkaistaan XBoxille.

Toukokuu 6: Atari julkaisee samaan aikaan uuden Matrix elokuvan kanssa samaan tuoteperheeseen kuluvan pelin Enter The Matrix. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen peli, jossa on samat käsikirjoittajat kuin itse elokuvissa.

Toukokuu 7: Atari on taas pelissä mukana. Infogramesin hallituksen yhtiökokous hyväksyi nimenmuutoksen ja toimitusjohtaja Bruno Bonnellin mukaan Atari tulee jatkamaan pelien julkaisua perinteitään kunnioittaen. Tapauksen kunniaksi Atari esittelee uuden hieman muokatun logon.

Toukokuu 13: Atari esittelee E3 messuilla yli 30 nimikettä.

Toukokuu 15: Atari ja Turbine Entertainment solmivat Dungeons & Dragons yhteistyösopimuksen.

Atari ja FUNimation solmivat Yu Yu Hakusho -Anime yhteistyösopimuksen.

Enter The Matrix -peli myy parin ensimmäisen viikon aikana valtavat miljoona kappaletta ja on Atarin historian ja maailmanhistorian nopeimmin myyvä elokuvalisenssipeli.

Atari ja Firaxis solmivat julkaisusopimuksen jonka mukaan seuraavat Civilization ja Pirates! -pelit julkaistaa Atarin logon alla.

Kesäkuu: Pegasos PowerPC-kloonin kehittäjät ottavat yhteyttä Atariin ja ensimmäisten tietojen mukaan on mahdollista, että konetta myydään Atari-merkkisenä.

Kesäkuu 17: Dragon Ball Z: Legacy Of Goku julkaistaan GBA:lle.

Kesäkuu 18: Atari nousi kuukauden suurimmaksi pelijulkaisijaksi 18.4% markkinaosuudella.

Kesäkuu 19: Enter The Matrix on myynyt 2.5 miljoonaa kappaletta.

Heinäkuu 1: Ensimmäinen Neverwinter Nights: Shadows Of Undrentide laajennuspaketti julkaistaan PC:lle.

Kesäkuu 24: Atari on kuukauden toiseksi parhaiten myyvä pelitalo ja nousee vuosittaisella listalla sijalle kolme.

Kesäkuu 31: Atarin tulos paranee 26.9%

Elokuu 8: Atari laskee markkinoille 125 miljoonan dollarin edestä osakkeita.

Syyskuu 5: Atari julkistaa tiedotteen, jonka mukaan se alentaa odotuksiaan seuraavan tilikauden tuloksesta. Vuoden 2004 tulokseksi ennakoidaan 560-590 miljoonaa dollaria, eli noin 5-10 prosentin nousua edelliskaudesta. 2003 ennuste liikkuu 35-45 miljoonan dollarin kulmilla, joka tietäisi vuodesta 2002 nousua 100-160 prosenttia. Atarin toivo lepää neljännen neljänneksen julkaisuissa kuten Mission Impossible, Terminator 3, Unreal Tournament 2004 ja Civilization III.

Syyskuu 25: Beyblade: Super Tournament Battle julkaistaan GameCubelle.

Lokakuu 14: Atari on solmii yhteistyösopimuksen Mobile Digital Median kanssa tuodakseen kannettaviin PDA-laitteisiin ja Nokian matkapuhelimiin parisenkymmentä klassikkopeliä. MDM on solminut samankaltaisen sopimuksen myös Segan kanssa.

Lokakuu 16: Sinbad: Legend Of The Seven Seas julkaistaan PC:lle.

Lokakuu 21: Atari on myynyt osakkeita 131 miljoonalla dollarilla.

Lokakuu 24: Atarin tuotantopäällikkö Steve Ackrich, lisenssiasiota hoitava Tim Cambnell, Unreal-tuottaja Tim Hess ja Unreal-tuotepäällikkö viettävät viimeisen viikkonsa Atarilla. Seuraavalla viikolla he perustavat uuden Sammy Studios -nimisen peliyrityksen. Atari vakuuttaa yhden arvokkaiman lisenssinsä, Unrealin, olevan edelleen hyvissä käsissä.

Lokakuu 28: Dragon Ball Z: Budokai julkaistaan GameCubelle.

Marraskuu 3: Vaikka Atarin tulos heikkenee, se säilyttää asemansa toiseksi myyvimpänä itsenäisenä pelijulkaisijana.

Marraskuu 4: Atari sulkee MicroProsen ovet viimeisen kerran. Legendaarisia pelejä 16-bittisten aikakaudella suoltanut pelitalo kokee kovan kohtalon. Hunt Valley Studion viimeiseksi tuotteeksi jää Dungeons & Dragons Heroes.

Marraskuu 11: Terminator 3: Rise Of The Machines julkaistaan PlayStation 2:lle ja XBoxille.

Marraskuu 17: Wim Stocksista tulee uusi varatoimitusjohtaja.

Marraskuu 18: Atarin tulos kääntyy jälleen voitolliseksi. Plussan puolelle jäädään puolivuotiskatsauksessa 1.7 miljoonaa dollaria.

Marraskuu 19: Magic: The Gathering - Battlegrounds julkaistaan XBoxille ja PC:lle.

Marraskuu 24: Beyblade: Ultimate Blader Jam julkaistaan GBA:lle.

Dragon Ball Z: Taiketsu julkaistaan GBA:lle.

Joulukuu 2: Yu Yu Hakusho: Spirit Detective julkaistaan GBA:lle.

Joulukuu 3: Terminator 3: War Of The Machines julkaistaan PC:lle.

Joulukuu 4: Dragon Ball Z: Budokai 2 julkaistaan PlayStation 2:lle.

Joulukuu 9: Mission Impossible: Operation Surma julkaistaan PlayStation 2:lle, XBoxille ja GBA:lle.

Horizons: Empire Of Istaria julkaistaan PC:lle.

Joukkopako Atarilta alkaa. Monet tunnetut ja arvostetut johtajat seuraavat vaistojaan ja ovat jättämässä Atarin.

2004

Tammikuu 2: Atari ja Ridley Scott solmivat sopimuksen 3-osaisen Driv3r-lyhytelokuvan tuotannosta, jota käytetään pelin mainostukseen.

Tammikuussa Atari julkaisee massiiviset 80 peliä käsittävän retrokokoelman.

Atari sulkee vuonna 1989 perustetun Legend Entertainment -studion, jonka viimeiseksi työksi jää Unreal II: Special Edition.

Helmikuu 3: Atari parantaa tulosta 43% ja on sijalla 2 itsenäisten julkaisijoiden listalla.

Helmikuu 10: Aiemmin mm. Sonyn Vaio-kannettavien valmistuksesta huolehtinut Jean-Michel Perbet nousee Atari Euroopan johtoon.

Helmikuu 23: Talousjohtaja David J. Fremed jättää Atarin.

Maaliskuu 16: Atari julkaisee Unreal Tournament 2004:n PC:lle.

Huhtikuussa Atari avaa verkossa toimivan Atari On Demand-palvelun. Julkaisun yhteydessä palvelimelta löytyy 14.95 dollarin kuukausimaksua vastaan ladattavaksi 35 nimikettä. Alkuun pelejä kuitenkin pidettiin turhan vanhoina eikä rahalle koettu saatavan tarpeeksi vastinetta.

Atari solmii yhteistyösopimuksen Motown Recordsin kanssa markkinoidakseen tulevaa Transformers-peliä. Pelissä kuullaan nousevan Dropbox-yhtyeen musiikkia ja levy julkaistaan samana päivänä bändin levyn kanssa. Mainossopimus kattaa näkyvyyttä molemmille osapuolille muun muassa keikoilla, promotilaisuuksissa ja televisiossa.

Atari herättää henkiin vanhan Test Drive-pelisarjan julkaisemalla Test Drive: Eve Of Destruction -pelin.

Toukokuu 6: Atarin viimeinen vuosineljännes kääntyy tappiolliseksi.

Toukokuu 12: Transformers julkaistaan PlayStation 2:lle.

Toukokuu 13: Shadow Opd: Red Mercuryn XBox-versiolle myönnetään THX-sertifikaatti.

Toukokuu 24: Atari ja R.A. Salvatore julkistavat yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Salvatore kirjoittaa käsikirjoituksen tulevaan Forgotten Realms: Demon Stone -peliin.

Toukokuu 27: Emoyhtiö Infogrames parantaa tulosta 2.6 miljoonaa euroa ja lyhentää velkaa yli 150 miljoonalla eurolla.

Kesäkuu 16: Shadow Ops: Red Mercury julkaistaan XBoxille.

Kesäkuussa Atari yhdessä EA:n ja VU Gamesin kanssa nostaa syytteen Games X Copy-nimistä laitetta valmistavaa 321 Studios:ta vastaan. Laitteella luvataan tehtävän helposti kopioita PC-peleistä.

Kesäkuu 21: Legendaarisen Driver-sarjan kolmas osa Driv3r julkaistaan reilun 2.5 miljoonan kappaleen voimin. Kovasti ennakkohypetetty jatko-osaa myydään alussa kuin leipää, mutta se otetaan laimeasti vastaan lehdistössä.

Kesäkuu 23: Dragon Ball Z: Supersonic Warriors julkaistaan GBA:lle.

Kesäkuu 30: Driv3r nousee ensimmäisellä viikolla Englannin myyntilistan ykköseksi.

Heinäkuu 1: Driv3r nousee neljän myyntipäivän jälkeen Australian listan kärkeen sekä PlayStation 2-, että XBox-formaatissa.

Heinäkuu 2: Driv3r nousee ensimmäisellä myyntiviikollaan myös Ranskan ja Saksan listaykköseksi sekä myöhemmin vielä Italian, Espänjän, Ruotsin ja Englannin kärkeen.

Heinäkuu 30: Atarin kannattavuus paranee 10%

Heinäkuussa Atari ja MTV julkistavat kilpailun, jossa voittaja pääsee kolmen päivän Miamin reissulle mm. stunt-ajokouluun. Lisäksi voittajalle on luvassa 67-vuoden Run The Gauntlet -elokuvassa käytetty Ford Mustang, 1000 dollaria käteistä ja tietysti pelin Xbox ja PlayStation 2-versio.

Elokuussa Atari julkaisee Civilization III:n.

Elokuu 16: Atari panostaa langattomuuteen ja solmii lisenssisopimukset Handmarkin, iFonen, Jamdat Mobilen, Mforman, Nokian, Sorrentin ja TKO Softwaren kanssa. Nokia saa mm. oikeudet kääntää Driv3r ja Civilization III N-Gagelle.

Elokuu 24: Test Drive: Eve Of Destruction julkaistaan PlayStation 2:lle ja Xboxille.

Syyskuun 7: Atari julkistaa Flashback-pelikonsolin. Kyseessä on televisioon kytkettävä pelilaite, joka sisältää 20 peliä. Pääasiassa kokoelma pyörii 2600:n ympärillä, mutta mukana on myös ennen julkaisematon versio 7800:n Saboteurista. Laitteen suunnittelu on tehty yhteistyössä tätäkin webbisivustoa kovasti auttaneen Atari Historical Societyn Curt Vendelin kanssa. Hänellä on sopimus kolmen laitteen suunnittelusta.

Alliance Gaming ja Atari solmivat yhteistyösopimuksen, jonka mukaan yhdysvalloissa nähdään jatkossa hedelmäpelejä Atarin peliklassikkoteemoilla höystettynä. Firman ensimmäinen tuotos on Pong-henkinen hedelmäpeli, jossa bonustasoilla saa ottaa erää vanhasta klassikosta.

Syyskuu 9: Terminator 3: The Redemption julkaistaan PlayStation 2:lle, XBoxille ja GameCubelle.

Syyskuu 14: Forgotten Realms: Demon Stone julkaistaan PlayStation 2:lle.

Syyskuu 15: Rollercoaster Tycoon 3:sta julkaistaan demoversio ja samalla ennakkovarauksen tehneet saavat peliin kolme peliin lisärataa.

Syyskuu 23: Deer Hunter 2005 julkaistaan PC:lle.

Syyskuu 27: Backyard Skateboarding julkaistaan GBA:lle.

Syyskuu 28: Yu Yu Hakusho: Dark Tournament julkaistaan PlayStation 2:lle.

Dragon Ball Z: Buu's Fury julkaistaan GBA:lle.

Lokakuu 8: Axis & Allies julkaistaan PC:lle.

Lokakuu 14: Scrabble Online julkaistaan PC:lle.

Lokakuu 19: Lapsille suunnatut Dora The Explorer: Fairytale Adventure, My Little Pony ja Tonka Construction PC Play Packit julkaistaan PC:lle.

Lokakuu 29: Emoyhtiö Infogrames kumoaa virallisella tiedotteella joukon huhuja, jotka vihjailevat talouden huonosta tilasta. Yhtiö korostaa, että sillä on hyvät välit ja takaukset pankkeihin kunnossa. Lisäksi yhtiö huomauttaa, että velkaa on vähennetty yli 220 miljoonalla eurolla.

Marraskuu 5: Atari raportoi kokonaiskasvua tapahtuneen 18% ja euroopan/aasian markkinoiden kasvaneen 30%.

Marraskuu 16: 85 retroklassikkoa sisältävä Atari Anthology julkaistaan PlayStation 2:lle ja XBoxille.

Dragon Ball Z: Budokai 3 julkaistaan PlayStation 2:lle. Pelistä julkaistaan myös rajoitettu painos, joka sisältää Broly Chibi -lelun ja Behind The Screams DVD:n.

Dragon Ball Z sarja on myynyt 2.9 miljoonaa kappaletta.

Marraskuu 22: Atari Flashback-pelikonsoli julkaistaan. Laite sisältää 20 peliklassikkoa ja Atari 7800:n 20-vuotispäivän kunniaksi koneesta löytyy ennen julkaisematon versio Saboteurista.

Pirates! julkaistaan PC:lle.

Marraskuu 23: Rollercoaster Tycoon 3 julkaistaan PC:lle. Pelin aiempia versioita on käynyt kaupaksi jo kahdeksan miljoonan kappaleen edestä.

Marraskuu 29: Atarin pääjohtaja vaihtuu. Infogramesin perustajiin kuulunut Bruno Bonnell astuu syrjään kun jakkaralle istahtaa James Caparro. Kaksi vuotta Atarin johtokunnassa istuneen Caparron aiempia työnantajia ovat mm. Warner Music, Universal Music ja PolyGram. Bonnell keskittyy jatkossa Atarin pelikirjastoon, luovuuteen ja teknologiaan.

Joulukuun 17: 16-bittisten aikakaudella mm. Shadow Of The Beast -sarjasta tuttu Reflectionsin perusta Martin Edmonson eroaa tehtävästään. Atarin mukaan he eivät saaneet aikaiseksi molempia osapuolia tyydyttävää työsopimusta. Driver-sarja jää edelleen Atarin omaisuudeksi. Myöhemmin Edmonson haastaa Atarin oikeuteen ja juttu sovitaan rahalla.

Atarin taloudellinen alamäki näyttää jyrkentyvän. Vuoden viimeisellä neljänneksellä takkiin tulee liikevaihtopuolella noin 20 miljoonaa dollaria.

2005

Tammikuu 11: Atari ja Funimation jatkavat Dragonball-yhteistyötä. Atari saa yksinoikeudet peliin Eurooppaa ja Aasiaa lukuunottamatta viideksi vuodeksi eteenpäin.

Tammikuu 14: Dale Brown solmii Atarin kanssa sopimuksen Act Of War: Direct Action -pelin käsikirjoituksesta. Lisäksi pelissä nähdään yli tunti SWAT Filmsin tuottamaa videota.

Helmikuu 4: Act Of War: Direct Actionin demoa ladataan kahden viikon aikana 580 000 kertaa.

Helmikuu 10: Atari linjaa tulevaisuuden strategiaansa ja sulkee mm. Kalifornian ja Massachusettsin toimipisteet. Caparron mukaan syynä on toimintojen keskittäminen New Yorkiin. Tulos painuu 21.3 miljoonaa dollaria tappiolle.

Helmikuu 14: Atari ja Sorrent solmivat mobiilijulkaisusopimuksen, joka tuo Marc Ecko's Getting Up: Contents Under Pressure -sisältöä kännykkään. Somipus on jatkoa samankaltaiselle Driv3r-tempaukselle.

Maaliskuu 4: Atari ja Call Of Duty: Finest Hour -pelistä tuttu Spark Unlimited solmivat pitkän tähtäimen yhteistyösopimuksen, joka tähtää Xbox360 ja PlayStation 3:n myyntikaudelle.

Maaliskuu 15: Act Of War: Direct Action julkaistaan PC:lle.

Maaliskuu 22: Dragon Ball Z: Sagas julkaistaan PlayStation 2:lle, XBoxille ja GameCubelle.

Maaliskuu 29: Atari ja New Yorkin opiskelijat järjestävät Retro Redux -tapahtuman, jossa opiskelijat pääsevät kokeilemaan taitojaan Atari 2600 pelisuunnittelussa. Tarkoituksena on 24 tunnin aikana keksiä ja toteuttaa Gamemakerillä peli-ideoita. Peleistä paras päätyy myös tulevan Flashback2-konsolin sisuksiin.

Maaliskuu 29: Jamdat Mobile ja Atari julkaisevat amerikassa Yahtzee Deluxen kännyköille.

Huhtikuu 27: Atari julkistaa Flashback 2.0 -pelikonsolin. Laitteella juhlistetaan Pongin 30-vuotista taivalta ja se sisältää 40 peliä. Mukana on myös ennen julkaisemattomia pelejä.

Toukokuu 12: Dragon Ball Z sarja on myynyt yli viisi miljoonaa kappaletta ja Driv3r yli neljä miljoonaa. Atari Flashback -konsolia on myyty yli 500 000 kappaletta.

Kesäkuu 8: Toimitusjohtaja Jim Caparro eroaa tehtävästään ja vastaavaksi johtajaksi nousee jälleen Infogramesin perustaja Bruno Bonnell. Caparron pesti jää vain seitsemän kuukauden mittaiseksi.

Kesäkuu 9: Hasbro ostaa Atarilta takaisin pelioikeuksia 65 miljoonalla dollarilla. Kaupassa omistajaa vaihtaa mm. Transformers tuotemerkki. Samalla se sai oikeudet Magic The Gathering -korttipeliin. Dungeons & Dragons sarja ei kuitenkaan ollut kaupan, ja Atarilla on tuotemerkkiin yksinoikeus seuraavat 10 vuotta.

Kesäkuu 14: Atarin tuloskatsaus painuu 4.2 miljoonaa dollaria tappiolle, mutta kokonaiskannattavuus velan lyhentamisen vuoksi paranee.

Kesäkuu 23: Rollercoaster Tycoon 3: Soaked lisäosa julkaistaan PC:lle.

Heinäkuu 12: Atari ja Activision tekevät 26 vuoden tauon jälkeen taas yhteistyötä kun Flashback 2 -pelikonsoli julkistetaan. Tällä kertaa koneen sisuksista löytyy yli 40 peliä, sisältäen myös harrastelijoiden 2600:lle koodaamia pelejä, sekä harvinaisia prototyyppejä kuten Aquaventura ja Combat 2.

Atari onnistuu hieman parantamaan tulosta, mutta edelleen ollaan pakkasella 9.1 miljoonaa dollaria. Tulos on kuitenkin rohkaiseva.

Elokuussa Atari on menettämässä paikkansa NASDAQin listoilla. Securities and Axchange Commission (CES) antaa Atarille deadlineksi elokuun 17. päivän tai muuten yritystä uhkaa tiputtaminen listalta. Syynä on sääntö, jonka mukaan yrityksellä tulee olla 3 itsenäistä tarkastajaa johtoportaassa, joilla on taloudellinen pätevyys.

Syyskuu 17: Fahrenheit julkaistaan PlayStation 2:lle, XBoxille ja PC:lle. Se nousee ensimmäisellä viikolla Ranskassa, Englannissa ja Saksassa kolmen parhaiten myyvän pelin joukkoon.

Atarin talous on niin kuralla, että emoyhtiö Infogramesia tarvitaan kipeästi apuun paikkaamaan taloutta. Tappiota on kertynyt jo 32 miljoonaa dollaria ja osakearvo sukelsi 39 prosenttia, mutta nousi ennen osakepäivän päättymistä vielä 6 prosenttia. Silti toimitusjohtaja uskoo vahvasti uuteen nousuun.

Lokakuu 4: Atari ja Marathon julkistavat yhteistyösopimuksen tuodakseen markkinoille Totally Spies -animaatiosarjaan perustuvat pelit.

Lokakuu 5: Atari raottaa salaperäisyyden verhoa kohutun Test Drive: Unlimitedin yltä. Yli 100 autoa, reilut tuhat mailia tietä Hawaijin saarella ja nivaska online-toimintoja pitävät XBox360-fanit hereillä.

Lokakuu 26: Atari esittelee tulevaa pelitarjontaansa toimiessaan isäntänä Major European Media Event-tapahtumassa Ranskassa.

Atari ja Rising Star sopivat julkaisuyhteistyöstä. Sopimus tuo eurooppalaisten retropelaajien käsille mm. sellaisia nimikkeitä kuin Space Invaders: Evolution, Bubble Bobble: Revolution ja Evolution, Rainbow Islands: Revolution ja Swords Of Destiny.

Marraskuu 8: Matrix: Path Of Neo julkaistaan PlayStation 2:lle, Xboxille ja PC:lle.

Marraskuussa Flashback 2 julkaistaan onnistuneesti. Tällä kertaa edellisen laitteen puutteista on otettu opiksi ja nyt konsolin sisuksista löytyy aitoa Atari-rautaa NES-pohjaisen emulaatioratkaisun jäädessä pois käytöstä.

Atari takoo tappiota 25.2 miljoonaa dollaria, joten edellisvuoden tappiot on onnistuttu lähes tuplaamaan. Ainoa valopilkku on Flashback 2, jonka myynti pelkästään jenkeissä on 450 000 kappaletta ja sen tuotto muodostaa melkein neljäsosan Atarin vuosineljänneksen tuloksesta. Lisää hankaluuksia toi Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressuren myöhästyminen joulumarkkinoilta. Yhden osakkeen hinta on sukeltanut jo 1.28 dollarin kappalehintaan.

Unreal Engine 3 lisensoidaan myös muiden firmojen käyttöön.

Johtokuntaan nimetään Viacomilta tullut Ronald C. Bernard ja MGM:ltä lähtenyt Michael G. Corridan, sekä emoyhtiö Infogramesin puolelta Evence Charles Coppee.

Atari joutuu oikeuteen vastaamaan syytteeseen Roller Coaster Tycoonin lisenssikiistassa. Sarjan isän mukaan Atari on hänelle velkaa 4.8 miljoonaa dollaria.

Joulukuu 16: Atari ja EuropaCorp julkistavat yhteistyösopimuksen, jonka hedelmänä syntyy Arthur And The Minimoys -elokuvaan pohjautuva peli.

Joulukuu 23: Atari julkaisee tietoja tulevasta Driver: Paraller Lines -pelistä.

2006
Tammikuussa kimpussa on jälleen Securities and Exhange Commission ja Nasdaq, eikä tarvine selitellä miksi. Vinkki: pörssikurssit.

Helmikuu 15: Marc Ecko's Getting Up: Contents Under Pressure julkaistaan PlayStation 2:lle, XBoxille ja PC:lle.

Helmikuu 24: Tycoon City: New York julkaistaan PC:lle.

Helmikuussa Atari julkaisee ensimmäisen PSP pelinsä joka kantaa nimeä Dragon Ball Z: Shin Budokai.

Atarin osakkeen hinta tippuu 0.86 dollariin ja myynti romahtaa 40 prosenttia. Pelastusoperaationa on studioiden myyminen. Kauniisti muotoiltuna Atari keskittyy nyt ulkoisiin studioihin talon sisäisen tuotannon sijasta. Lähteä saa mm. Reflections (Driver-sarja), Shiny Entertainment (Matrix-sarja). Studiot tekevät kuitenkin ennen myyntiä projektinsa valmiiksi. Lisäksi noin 20 prosenttia työvoimasta saa lähtöpassit toimintojen keskittyessä enemmän Eurooppaan, jossa myynti kasvoi kuutisen prosenttia.

Oikeudessa Atari joutuu maksumieheksi. 300 000 dollaria vaihtaa omistajaa American Video Graphicsin nostamassa patenttijutussa. Lisäksi Indigo Moon väittää että Hasbro Interactive käytti Atarin omistaessaan asemaansa väärin, koska ei saanut mahdollisen Clue-lautapelin tietokoneversiosta korvausta. Lisäksi yritys on sitä mieltä, että heidän työnsä hedelmiä käytettiin myöhemmin Clue FX ja Clue Mysteries lautapeleissä.

Maaliskuu 6: Dungeons & Dragons Online: Stormreach julkaistaan PC:lle.

Maaliskuu 9: Nasdaq muistuttaa taas Ataria siitä, että raja listalla on yksi dollari, ja listalta tippuu pian ellei ala tulos parantua. Atarilla on aikaa lokakuun viimeiseen päivään mennessä näyttää kymmeneltä peräkkäiseltä arkipäivältä yhden dollarin osaketulos, muuten tulee lähtö. Atarin kurssi on ollut alle yhden dollarin tammikuun 14. lähtien.

Maaliskuu 17: Driver: Paraller Lines julkaistaan PlayStation 2:lle ja XBoxille.

Atari julkistaa tiedot konsolimaailman ensimmäisestä massiivisesta online ajopelistä. Ensin Xbox 360:lle ja myöhemmin PC:lle, PlayStation 2:lle ja PSP:lle ilmestyvästä Test Drive Unlimitedistä povataan Atarin pelastajaa.

Maaliskuu 21: Kao The Kangaroo julkaistaan PlayStation 2:lle, GameCubelle ja PSP:lle.

Maaliskuu 30: Talouspomo Thierry Dettloff saa potkut.

Huhtikuussa Atari julkistaa tiedot uudesta Alone In Dark pelistä PC:lle ja Xboxille.

Huhtikuu 24: Atari on päässyt sopuun pankkien kanssa rahoituksesta.

Toukokuu 5: Atarin osatulos näyttää 3.5% tipahtamista myyntilukuihin.

Atari ja Namco Bandai julkaisevat yhteistyösopimuksen taskukonsolipelien julkaisusta. Näin japanilaisten pelitalojen tuotokset saadaan nopeammin eurooppaan.

Toukokuu 10: Atari myy Timeshiftin, Games.Comin ja Stuntmanin oikeudet 20 miljoonalla. Samana päivänä Atari ostaa Earthworm Jim -pelisarjan verkko- ja taskukonsolioikeudet.

Toukokuu 24: E3-messujen yhteydessä Test Drive Unlimitedin XBox-demoa ladattiin ensimmäisellä viikolla 200 000 kappaletta. Test Drive Unlimited voittaa parhaan ajopelin tittelin, Neverwinter Nights 2 parhaan roolipelin tittelin ja Alone In The Dark parhaan seikkailupelin tittelin.

Atari julkistaa ensitiedot GamersFirst-ohjelmastaan ja tämän myötä tiputtaa ohjelmassa mukana olevien jälleenmyyjien toimesta jo julkaistujen Xbox, PlayStation 2, GameCube ja GBA peliensä hintoja 19.99 dollariin amerikassa.

Kesäkuu 6: Dragon Ball: Advanced Adventure julkaistaan GBA:lle.

Kesäkuu 13: Atari ja Marathon julkistavat yhteistyössä Totally Spies! 2: Undercoverin Nintendo DS:lle ja GBA:lle.

Kesäkuu 14: On jälleen aika puhua rahasta, tai sen puutteesta. Tappiota on kertynyt musertavat 67.1 miljoonaa dollaria tai vaihtoehtoisesti 32%. Päivän päätteeksi Ataria saa ostaa itselleen osakkeenverran 0.60 dollarilla. Osasyynä tappioon pidetään Xbox360:n huonoa saatavuutta ja GamersFirst-ohjelman myötä jo julkaistujen pelien alennettuja hintoja.

Kesäkuu 8: Atari ja Frontier Developments julkistavat yhteistyössä Thrillvillen PlayStation 2:lle ja PSP:lle.

Heinäkuu 7: Atari ja Playlogic julkistavat yhteistyössä Age Of Pirates: Caribbean Tales pelin PC:lle.

Heinäkuu 13: Atari myy Driver-sarjan oikeudet Ubisoftille 24 miljoonalla dollarilla. Atarille jää kuitenkin Paraller Lines pelin myyntioikeudet vuoden 2006 loppuun.

Alone In The Dark myöhästyy.

Heinäkuu 21: Atari ja 10tacle julkistavat yhteistyössä GTR 2:n PC:lle.

Elokuu 1: Atari ja Ignition Entertainment julkistavat yhteistyössä Ignitionin pelijulkaisut loppuvuodelle.

Elokuu 9: Atari ja Pat Sajak julkistavat Pat Sajak's Lucky Lettersin.

Elokuu 31: Atari ja CD Projekt julkistavat yhteistyössä The Witcherin

Syyskuu 1: Atari saa Nasdaqilta tiedotteen, jonka mukaan se putoaa listalta pois. Kuuleminen järjestetään noin kuukauden sisään, jona aikana Atari saa vielä olla listoilla.

Marc Ecko's Getting Up: Contents Under Pressure voittaa MTV:n parhaan pelisoundtrackin palkinnon.

Syyskuu 5: Toimitusjohtajan paikalta yli vuosi sitten poistunut Jim Caparro saa nyt seuraajakseen todellisen viihdealan veteraanin, David Piercen, jonka toivotaan kääntävän Atarin kurssi uuteen nousuun. Vs. johtajana toiminut Bruno Bonnell jatkaa Piercen kumppanina. Kovana talousmiehenä tunnetulta Pierceltä odotetaan nyt ihmeitä. Aiemmin hän on luotsannut menestyksellisesti mm. Universal Pictures-, MGM-, Sony Pictures- ja Sony Music –tuotantoyksiköiden toimintoja.Toimitusjohtajan haku kesti yli vuoden. Uutisen myötä Atarin pörssikurssi nousi 2.9 prosenttia.

Test Drive Unlimited julkaistaan XBox360:lle.

Syyskuu 7: Test Drive Unlimited saa ylistystä osakseen mediassa ja se todella näyttää luoneen ajopeligenren uudelleen.

Syyskuu 11: Infogrames on pyytänyt Euronextiä keskyttämään osakekaupan toistaiseksi osana uusia rahoitusjärjestelyjä. Atari toivoo viisiosaisen rahoitusjärjestelyjen kautta nousevansa vielä suosta ylös. Ensimmäinen askel on saada 25 miljoonan euron lisärahoitus ja uusia maksusuunnitelma lyhyentähtaimen lainasta. Lisäksi tulisi saada osakekaupan säännöt ja sopimukset uusiksi. Pääasiassa Atarin kohtalo on siinä mitä osakkeenomistajat päättävät seuraavissa kokouksissaan. Mikäli kaikki menee suunnitellusti, järjestelyllä Atari tienaisi 55 miljoonaa euroa.

Syyskuu 12: Age Of Pirates: Caribbean Tales julkaistaan PC:lle.

Syyskuu 22: Test Drive Unlimited on myyntilistojen kolmen parhaan joukossa yhdeksässä maassa napaten ykköstilat Ranskasta ja Saksasta.

Syyskuu 27: Dragonball z: Budokai Tenkaichi 2 julkaistaan PlayStation 2:lle.

Lokakuu 2: Atari myy sHiny Entertainmentin Foundation 9:lle. Massiivinen myyntikampanja on nyt ohi ja on aika aloittaa uudelleen.

Lokakuu 6: Atari on palkannut puolueettoman rahoitusasiantuntijan etsimään kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

Marraskuu 31: BattleZone julkaistaan PSP:lle.

Neverwinter Nights 2 julkaistaan PC:lle.

Marraskuu 3: Atari myy Test Drive Unlimited PSP ja PS2 versioista vastaavan Melbourne Housen Krome Studiosille. Peli viilataan loppuun alkuperäisenkin pelin tehneen Edenin kanssa.

Marraskuu 7: Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2 julkaistaan PlayStation 2:lle.

Marraskuu 8: Atari varmistaa kolmelle vuodelle 15 miljoonan dollarin rahoituksen Guggenheim Corporate Fundingilta.

Marraskuu 9: Atarin tulos on todella pitkästä aikaa voitollinen, tosin vain 300 000 dollaria, mutta hyvä verraten vuoden takaisiin kymmenien miljoonien tappioihin. Tervehdyttämiskuuri alkaa tuottaa tulosta.

Marraskuu 17: Atari julkaisee Wiille Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2:n. Peli on ensimmäinen Atarin uuden sukupolven konsoleille julkaistu videopeli.

2007
Tammikuu 24: Atari saa Nasdaqilta ilmoituksen, jonka mukaan se saa jatkaa listautumistaan pörssissä.


Yhteenveto:

Vuosi 2002 oli epäilemättä uusi alku Atarille. Taas hittipelejä 80-luvun alkupuolen malliin julkaiseva yhtiö on nostanut julkisuuskuvaansa, unohtamatta kuitenkaan juuriaan. Tästä kertoo mm, Alternative Partyn sponsorina toimiminen tammikuussa 2003. Nousua kuitenki seuraa aina lasku ja jälleen kerran Atari on konkurssin partaalla. Seuraavat kuukaudet ovat varmasti kriittistä aikaa.

Vaan ajat ovat muuttuneet ja konkurssin välttääkseen Atari tarvitsisi nyt menestystä ja sitähän tulee siitä missä Atari ennen niin mainiosti onnistui. Uusia ideoita ja sitä loistavaa pelattavuutta. Valitettavasti vaan ne ihmiset jotka alkuperäistä Ataria luotsasivat, ovat jo kauan sitten vaihtaneet bisnestä. Saa nähdä miten käy...

Rautapuolella Atari elää voimakkaasti harrastelijavoimin niin koneiden kuin emulaattoreidenkin muodossa. Eikä pelien kehittelyssäkään näy loppua, sillä vanhoille konsoleille ja kotimikroille tippuu softaa tasaiseen tahtiin.

Iskulauseet "From innovative leisure", "Have you played Atari today", "We brought the computerage to home" ja "Power without the price" kuvaavat hyvin legendaarista Ataria ja muistuttavat nykyihmisiä siitä pioneerityöstä, jonka pieni 500 dollarilla aloitettu yritys teki tiimityöhön ja unelmaansa uskoen: tuoda pelikulttuuri edulliseen hintaan joka kotiin. Ja siinä he myös onnistuivat.


© Marko Latvanen / Olipa kerran Atari... 2006