Esittely: Atari 5200




CPU

MOS Technology 6502c (1.77 MHz PAL, 1.79 MHz NTSC)

Apuprosessorit

ANTIC (video ja muisti), GTIA (grafiikka), POKEY (I/O, ääni)

Muisti

16 kt RAM, 10 kt ROM, 2kt BIOS

Liitännät

moduuli (8 kt), 2x joystick

Näppäimistö
 (erikoisnäppäimet)

-, (reset, option, select, start, pause)

Massamuisti

moduuli

Käyttöjärjestelmä

?

Grafiikka (väriä
 yhtäaikaa ruudulla)

256 väriä, 320x192 (16x16), 4 player-spriteä ja 4 missile-spriteä

Ääni

4 kanavaa, 3.5 oktaavia, mono

Hinta

-

400/800-mallien pohjalta rakennettu pelikonsoli joka valmistettiin kilpailemaan Mattel Intellivisionia vastaan.

Tärkeimmät muistipaikkaosoitteet on vaihdettu, joten laite ei ole suoraan yhteensopiva 400-mallin ohjelmistojen kanssa. Ohjelmia on kuitenkin helpohko kääntää koneesta toiseen.

Joystickit ovat siitä erikoisia, että niistä löytyy numeronäppäimistö, pause-näppäin ja ne ovat analogisia. Niin hienosti kun ne soveltuvatkin Pole Positionin tai Star Raidersin pelaamiseen, ei tarkkuutta vaativien pelien kuten vaikkapa Pacmanin pelaamisesta tahtonut ohjaimella tulla mitään, koska se ei osannut keskittää itseään. Lisäksi ohjaimet menivät helposti rikki.

Player-spritet voivat olla 8 pikseliä leveitä ja joko 128 tai 256 pikseliä korkeita. Missile-spritet ovat taas 2 pikseliä leveitä ja joko 128 tai 256 pikseliä leveitä. Jokainen sprite voi käyttää omaa väriään, eikä ole riippuvainen normaaleista ruudunväreistä. GTIA-piiri tarkkailee player,- missile,- ja taustagrafiikan törmäystunnistusta. GTIA:n tehtäviin kuuluu myös joystickin luku, sekä tiedonvälitys POKEY:lle siitä, mitä ohjainta luetaan.

Kone olikin varsinainen floppi markkinamielessä. 5200:n valmistus lopetettiin videopeliromahduksen aikoihin helmikuussa 1984.

5200 on historian ensimmäinen pelikonsoli, josta löytyi pause-nappi.

© Marko Latvanen / Olipa kerran Atari... 2006