Esittely: Atari Jaguar

 

CPU

Tom (RISC 26.591 MHz, 26.6 MIPS)

Apuprosessorit

Jerry (RISC 26.6 MHz, 26.6 MIPS), Motorola MC 68000 (13.295 MHz)

Muisti

2 Mt

Liitännät

moduuli/laajennusportti, RF, video/audio out, 2x peliohjain, DSP

Näppäimistö
 (erikoisnäppäimet)

-, (peliohjaimessa numeronäppäimet 0-9, #, *, start, select, pause)

Massamuisti

moduuli (pakattuna 84 Mt), optiona tuplanopeus CD-ROM

Käyttöjärjestelmä

?

Grafiikka (väriä
 yhtäaikaa ruudulla)

16.8 miljoonaa väriä. Max. 800x576 (16.8 milj.). Renderointinopeus 850 pixeliä sekunnissa.

Ääni

16-bittinen stereoääni. Äänikanavien määrää ei rajoitettu. 2x DAC, Wavetable synthesis, FM synthesis.

Hinta

1.500 mk

Maailman kiistellyin pelikonsoli sitten Nec TurboGrafxin. Sota siitä onko Jaguar 64-bittinen pelikonsoli on jatkunut jo vuodesta 1993 tähän päivään.
Laite sisältää kaikkiaan 5 prosessoria kolmella piirillä.

Tom: 

 

#1 Graphics Unit Processor

32/64-bit RISC arkkitehtuuri, 64-bittiset rekisterit, jotka ovat 32 bittiä leveitä, sisältää 4 Kt zero wait-state SRAM, tuottaa nopeita graafisia efektejä

#2 Object Processor

64-bit RISC arkkitehtuuri, 64 bittiä leveät rekisterit, ohjelmoitavat prosessorit jotka pystyvät hoitamaan eri tehtäviä kuten spritet, tekstuurit jne.

#3 Blitter

64-bit RISC arkkitehtuuri, 64 bittiä leveät rekisterit, nopeat logical-operaatiot, Z-bufferointi ja gouraud-shading.

Jerry: 

 

#4 Digital Signal Processor

32-bit/64-bit RISC arkkitehtuuri, sama RISC runko kuin prosessorilla #1, erikoistunut äänen tuottoon, mutta kykenee myös graafisiin efekteihin, 8Kt zero-wait state SRAM, CD-laatuinen 16 bittinen stereoäänen tuotto, äänikanavien määrää rajoittaa vain käytetty ohjelmisto, stereo, wavetable ja FM synthesis, kellotus, timers, peliohjaimen kontrollointi.

#5 Motorola 68000

Ei ole koneen pääprosessori kuten virheellisesti monet luulevat. Prosessorin tehtävänä on hääriä "talonmiehenä" ja linkkinä neljän muun prosessorin välillä.

Sitten se ikuisuuskysymys. Onko Jaguar todellinen 64-bittinen laite?

Jos kysytään kilpailevien firmojen markkinamiehiltä se ei ole ja jos kysytään ohjelmoijilta se on.

Sekaisin? Kukapa ei olisi. Toisten mielestä Jaguar on vain 32-bittinen laite, koska MC68000, grafiikkaprosessori ja DSP pystyvät käsittelemään vain 32-bittiä leveitä rekistereitä.

Viidestä prosessorista vain blitteri ja object processor ovat todellisia 64-bit prosessoreita. Toisten mielestä taas koska blitter ja object processor ovat "Tom" -piirillä tulkitaan se periaatteessa 64-bit prosessoriksi. Lisäksi Jaguarissa on 64-bittinen muistiarkkitehtuuri. Sitä voidaan pitää 64-bittisenä pelikonsolina, koska 64-bit prosessoreita on käytössä ja graphics processor pystyy vastaanottamaan 64 bittiä dataa tarvittaessa.

Käytännössä Jaguar toimii siten, että jos systeemin täytyy olla 64-bittinen silloin se on sitä. Object processor siirtää tietoa 64-bittisestä muistista, grafiikka on 64-bittistä.

Lisäksi blitter joka on 64-bittinen tekee suurimman osan ruudulla näkyvästä grafiikasta, kuten 3D renderointi, ruudun tyhjennys, väritys jne. Äänen tuotantoon ei yleisesti käytetty siihen aikaan 64-bittistä väylää, joten prosessorin ei tarvinut olla 64-bittinen.
Kiteytettynä Jaguarin datansiirto on täysin 64-bittistä. Täten valtaosa ohjelmoijista on sitä mieltä, että Jaguar on 64-bittinen laite. Mutta se ei tarkoita, että koneen tulisi olla täysin 64-bittinen.

Vertailun vuoksi todettakoon, että myös Nintendo64 käyttää 32-bittistä äänipiiriä.

Atarilla oli Jaguarin varalle suuret suunnitelmat: VR Headset virtuaalikypärä, modeemi ja jopa kaapelikanavaverkko jossa olisi voinut pelata uusimpia Jaguarpelejä modeemin välityksellä. Mikään näistä ei kuitenkaan päässyt prototyyppiastetta pidemmälle. Onneksi edes CD-ROM-asema saatiin markkinoille. Se puhalsikin hetkeksi uutta tuulta Jaguarin pelimarkkinoille, mutta koneen kohtalo oli jo päätetty

Ikävä kyllä Jaguar useine prosessoreineen oli mielettömän vaikea ohjelmoitava ja monet pelit käyttivätkin vain aivan muihin tehtäviin tarkoitettua MC68000-prossua pelien pyörittämiseen kun lähinnä vain äänipuoli hoidettiin DSP-prossuilla. Ns. toisen aallon pelejä ei Jaguarilla ennen koneen kaupallista kuoppaamista ehditty edes nähdä.

Harrastajakoodarit kyllä tekevät koneelle vieläkin pelejä ja demoja.

Viimeinen Atari (sniif). Ilman Tempest 2000 ja Alien vs. Predator-pelejä kone olisi kuopattu jo varmasti kauan aikaisemminkin, mutta siitä tulikin masiinan "killer-app" joka myi konetta hetken kuin leipää. Ohjaimen numeronäppäimistöä käytetään peleissä useiden eri toimintojen kuten vaikkapa kamerakulmien ohjaamiseen

Ohjainportit on uusittu vastaamaan Jaguarin ohjaimen tarpeita. Kyseiset portit muuten löytyivät ensimmäistä kertaa Atari STe -mallista

Kun Jaguarin päälle asennettiin CD-asema niin arvatkaas mitä tuikitärkeää hygienian välikappaletta masiina muistuttaa kun asetamme vielä pelimodulin paikalleen... Merkillistä suunnittelua, mikä ei varmastikaan rakentanut Jaguarin imagoa siihen parempaan suuntaan;)

Vasemmalta virta, DSP-portti, Video/audio ja tv-johto

CD-asema mahdollisti mm. upean seikkailupeli Myst:n pelaamisen. Aseman mukana sai pari peliä, sekä Tempest 2000 Soundtrack CD:n

© Marko Latvanen / Olipa kerran Atari... 2006