Esittely: Atari 7800

 


CPU

6502C (1.79 MHz)

Apuprosessorit

Maria (grafiikka 7.16 MHz), DMA, RIOT ja (peliohjain ja IO), Tia&Stella (ääni/2600 yhteensopivuus)

Muisti

4 kt RAM, max. 52 kt ROM

Liitännät

2 x joystick

Näppäimistö
 (erikoisnäppäimet)

-, (power, start, select, reset)

Massamuisti

moduuli (max 52 kt)

Käyttöjärjestelmä

7800 OS

Grafiikka (väriä
 yhtäaikaa ruudulla)

160x224 (256 väriä), 320x216

Ääni

TIA

Hinta

-

Atarin vastaus Nintendon NESille ja Segan Master Systemille. Alunperin konsolin nimeksi piti tulla Atari 3600, mutta kun koneesta löytyi 5200:n grafiikkaominaisuuksia ja 2600:n yhteensopivuus päätti Atari että 5200+2600=7800.

Atari haastatteli ennen laitteen suunnittelemista lähes tuhatta pelimiestä ja -naista. Koneen pääteho pyörii Maria-piirin (myös laitteen koodinimi) ympärillä, jossa on sen ajan mittapuun mukaan huima kellotaajuus. Prosessorin tapa käsitellä grafiikkaa pohjautuu sen ajan kolikkopelien teknologiaan. 7800 pystyy näyttämään ruudulla 100 liikkuvaa objektia yhtäaikaa toiminnan hidastumatta valtavasti. Äänipuoli oli valitettavasti jätetty hyvin pienelle huomiolle, sillä emolevyllä ei ollut enää tilaa XL-sarjasta tuttuun Pokey piiriin. Jotkut pelit tosin sisälsivät modulilla oman äänipiirinsä. Atari 7800:n valmistus lopetettiin vuonna 1992, johon mennessä koneelle oli julkaistu vain joitakin kymmeniä pelejä. Koodaajien mukaan kone oli vaikeasti ohjelmoitava.

Äkkiseltään koneesta tulee mieleen Atari 2600jr, jonka kanssa kone onkin yhteensopiva. Peliohjainportit löytyvät Atari 400-tyyliin koneen etuosasta

Itse laite on varsin kookas, leveimmällä laidalla löytyy senttejä lähes 30

Pelikonsolit eivät ennen liitännöillä mässäilleet. Virtajohto ja tv-liitin oli kaikki mitä takaseinässä tarvittiin

Aikaisemmista pelikonsoleista tutut napit löytyvät nyt pienempänä heti koneen etuosasta. Laiteessa on sisäänrakennettu Asteroids-peli

© Marko Latvanen / Olipa kerran Atari... 2006