"Kolmikko jonka rinnalla muut ovat yksinkertaisia."
1985 - ?
C-128 tilassa |
Prosessori |
MOS 8502, 1.02 / 2.04 MHz (NTSC), 0.985 / 1.97 MHz (PAL) |
Muisti |
128 kB RAM (57 kB ohjelmalle, 62 kB datoille, laajennettavissa 256 / 640 kB)
48 kB ROM |
Näyttö |
40x25 merkkiä ja 320x200 pisteen grafiikka, 80x25 merkkiä
640x200 pistettä RGB-monitorilla, 16 väriä, 8 spriteä |
Kieli |
BASIC 7.0, yli 140 komentoa ja funktiota |
C-64 tilassa |
Prosessori |
MOS 8502, 1.02 MHz (NTSC), 0.985 (PAL), MOS 6510 yhteensopiva |
Muisti |
64 kB RAM (38 kB käyttäjällä, 54 kB ilman Basic-tulkkia)
16 kB ROM |
Näyttö |
40x25 merkkiä ja 320x200 pisteen grafiikka, 16 väriä, 8 spriteä |
Kieli |
BASIC 2.0 |
CP/M tilassa |
Prosessori |
Z80A, 2.04 MHz |
Muisti |
128 kB RAM (laajennettavissa 256 / 640 kB) |
Näyttö |
40x25 merkkiä ja 320x200 pisteen grafiikka, 80x25 merkkiä ja 640x200 pistettä RGB-monitorilla, 16 väriä |
Järjestelmä |
CP/M+ Operating System 3.0 |
Yhteistä |
Ääni |
6581 SID, 3 äänigeneraattoria, kussakin 9 oktaavia, 5 aaltomuotoa (saha, kolmio, muuttuva, pulssi, kohina), ohjelmoitava ADSR (attack, decay, sustain, release) generaattori, jokaiselle äänelle valittavissa suodin (yli- ja alipäästö, ja kaistanesto) |
Näppäimistö |
täysimittainen kirjoituskonenäppäimistö, 92 näppäintä, 14 numeron erillinen numeronäppäimistö, graafiset merkit, 8 ohjelmoitavaa funktiota 4 näppäimellä, 6 kursorinsiirtonäppäintä, Help-näppäin, 40/80 sarakkeen valintanäppäin, No Scroll/Line Feed/Escape/Tab/Alt -näppäimet, skandinaavisen tai ASCII-näppäimistön valintanäppäin |
I/O |
käyttäjän portti, RGBI-monitori, TV, video/audio, sarjaliitäntä lisälaitteille, kasettiasema, pelimoduulit, peliohjaimet |
Mitat |
56 x 432 x 324 mm |
Paino |
2.44 kg |
Verkkoliitäntä |
240 V, 50 Hz, 35 W |
Hinta v. 1985 |
3.995,- |
Varsinainen outolintu tietokonemaailmassa. Sisältää kolme tietokonetta samoissa kuorissa: Commodore 128, Commodore 64 ja CP/M-käyttöjärjestelmää käyttävä Z80A-prosessorinen kone. Hyvä yritys, mutta aikoinaan liian kallis kotikäyttäjille. Tällä yritettiin saada sama tietokone sopimaan kaikkeen käyttötarkoitukseen: pelaamiseen, ohjelmointiin ja hyötysovelluksiin.
- Commodore 128-tilassa laajennettu BASIC, 128 kB muistia ja 80 merkin näyttö eli oman aikansa huipputasoinen ohjelmointiympäristö. Varsinaisten omien sovellusohjelmien puute haittasi hyötykäyttöä, eikä pelejäkään uskallettu tehdä hyödyntämään parempaa näyttöä ja muistia.
- Commodore 64-tilassa toimi lähes täysin kuten oikea [C-64], mutta kuka ostaa tällaisen kalliin koneen käyttääkseen pelkästään 64 ohjelmia. Todellisuudessa suurin osa 128-"hyöty"käyttöä oli kuitenkin 64-(peli)käyttöä.
- CP/M-tilassa oli käytettävissä suuri joukko sovellusohjelmia, ainakin teoriassa. Käytännössä CP/M-laitteet olivat kaikki niin yksilöllisiä että ainakin näyttö tuotti ongelmia. Harvassa olivat ne käyttäjät, jotka pystyivät vakavalla naamalla ostamaan Commodoren hyötykoneeksi. Lisäksi Z80A-prosessoria joudutaan hidastamaan puolinopeudelle, koska muut I/O-piirit eivät pysyisi 4 MHz:llä mukana. Todella tehokasta suunnittelua Commodorelta.
Samaa litteätä muotoilua kuin pari vuotta myöhemmin ilmestyneessä [Amiga 500]:ssa.
[C-128 rautasivuilla] [Commodore esitteitä]
Hyötyversio [C-128D]
© Niila T Rautanen 2006
[Takaisin]
|