Atari ST: Megastar

 

Julkaisija

ASM Software
http://www.asmsoftware.de

Tiimi

Matthias Arndt

Vuosi

2002

Tyyppi

Shoot'em up

Kontrollit

Joystick

Minimivaatimukset

Atari ST, 512k, RGB/TV, joystick

Testattu

Atari Mega STe 4/80, Philips CM8833II, Zipstick

Pelaajia

1-2

Tapahtumapaikka

Jossain päin avaruutta

Uudet ST-pelit ovat melkoinen harvinaisuus. ASM Software tuo oman näkemyksensä shoot'em up -genreen julkaisemalla pelin nimeltä Megastar.

Peli on rakennettu esihistoriallisella Shoot'em Up Construction Kitillä, joka jo 80-luvun lopussa oli pelimoottoriltaan vanhentunut. Kyseessä on siis perinteinen ylöspäin talla pohjassa scrollaava shooteri lievällä nyppyscrollilla varustettuna. Ainoa asia, mikä ennen muinoin saattoi SEUCK-pelit pelastaa oli hyvä tasosuunnittelu ja grafiikka.

Alkukuva on ihan kiitettävästi käännetty avaruusfotosta. Valitettavasti sama graafinen tyyli ei jatku, vaan peli näyttää lähinnä olevan samalta vuosikymmeneltä kuin itse SEUCK. Spritet ja tasosuunnittelu ovat varsin vaisuja ja mielikuvituksettomia ja väripaletti tuokin lähinnä mieleen PC:n muinaisen CGA-grafiikkastandardin. Äänipuoli on vielä grafiikkaakin karmeampaa piippailua. Se tärkein, eli pelattavuus on kyllä kunnossa, mutta kun tämä kaikki on nähty jo silloin, kun SEUCK-pelejä tulvi pilvin pimein PD-kirjastoihin, ei peli juuri jaksa paria yrityskertaa enempää innostaa.

Vaikeustasokäyrä tuntuisi olevan melko hyvin kohdallaan, eli joka yrittämällä pääsee aina hieman pidemmälle. Pelaajapoloisen kiinnostus tyssäsi kakkostasoon, koska mitään uutta ei pelistä tahdo löytyä levyeditorillakaan. Yhtäaikainen kaksinpelikin tuottaa vain tuplamäärän haukotuksia, joten peliä voi suositella vain niille, joilla on mielipuolinen tarve pelata kaikki SEUCK-pelit läpi.

ST-graafikoille ASM Software heittää ilmoille haasteen piirtää grafiikat uusiksi. Ehkä paremmalla kuvallisella annilla ja hiljakseen aukeavalla uudella ilmeellä peli saattaisi vielä jaksaa innostaa edes yhteen läpipeluukertaan. Tällaisenaan Megastar ei juuri yllä SEUCK-pelien pohjatonta keskikastia korkeammalle.

 

 

© Marko Latvanen / Olipa kerran Atari... 2006