Suomen Commodore-arkisto : Basic-kääntäjä

Basic-kääntäjä

Vanhojen kotitietokoneiden helppo ohjelmoitavuus kiinteästi ROM-muistissa olevalla tulkkaavalla Basic-kielellä ei ole tehokkainta mahdollista. Lisää nopeutta saadaan helposti kääntämällä ohjelma konekieliseksi. Commodoren oma Petspeed-kääntäjä tuottaa konekielen ja Basic:in sekoitusta, joka kasvattaa ohjelman kokoa huomattavasti eikä ole tehokkainta mahdollista. Tässä esiteltävä suomalaista tuotantoa oleva Basic-kääntäjä tekee puhtaampaa konekieltä, mikä parantaa suoritusnopeutta ja pienentää koodin kokoa. Rajoituksena on, että kääntäjä ymmärtää vain 11 käskyä, joten parhaimmillaan tämä on pienten apurutiinien käännössä.

Kääntäjä mahdollistaa myös ohjelmien kääntämisen kuusnelosella, niin että kohdekone on VIC-20, Plus/4 tai C-16. Itse kääntäjä on tehty Basic-kielellä ja käännetty Austro-Compiler -ohjelmalla. Bonuksena levykkeeltä löytyy kääntäjän alkuperäinen lähdekoodi. Esimerkkinä kääntäjän tekemistä ohjelmista löytyy arkiston [C-64 Peliohjelmat] sivulla olevat Astex 64, Crash 64 ja Delta 64 pelit. Kääntäjää myi aikoinaan Amersoft 325 markan ohjehintaan.

[Kääntäjän arvostelu Floppy Magazine 1/1987]

Levykkeen sisältö:

  • KAANTAJA-64-06 - pääohjelma versio SF-1.95
  • LATAAJA - apuohjelma konekielisten ohjelmien lataamiseen ja käynnistämiseen
  • JOYSTICK-64 - joystick demo-ohjelma kuusneloselle
  • JOYSTICK-VIC - sama VICille, vaatii vähintään 8kB lisämuistin
  • KUVARUUTU-64 - kuvaruutu demo-ohjelma kuusneloselle
  • KUVARUUTU-VIC - sama VICille, vaatii vähintään 8kB lisämuistin
  • SPRITE-64 - sprite demo-ohjelma kuusneloselle
  • KAANTAJA-64-06.S - kääntäjän lähdekoodi

Levyke: kaantaja.zip (.d64)

Kääntäminen:

Ladataan kääntäjä ja käynnistetään.

Tässä vaiheessa voidaan vaihtaa levykeasemaan varsinainen työlevyke, jolla käännettävä ohjelma sijaitsee.

Kääntäjän versio alkuperäisellä Amersoftin levykkeellä oli 1.8. Tämä uudempi versio osaa kääntää ohjelmia myös Plus/4 ja C-16 koneille.

Seuraavaksi valitaan käännettävän ohjelman lähde- ja tulostiedostojen nimet.

Kohdekone voidaan valita neljästä mahdollisesta.

Annetaan käännettävän ohjelman alkuosoite

ja käännös alkaa...

Jos kaikki menee virheettömästi, käännöksen jälkeen tulostuu tilastoa käännetystä ohjelmasta.

Painamalla M saadaan tulostus ohjelman käyttämistä muuttujista...

...joka näyttää tältä.

Sitten käännetty ohjelma voidaan ladata levyltä ja käynnistää SYS komennolla tai liittää osaksi pääohjelmaa.

Levykkeellä oleva LATAAJA helpottaa konekieliohjelmien käynnistämistä.

Käyttöohje:

 

Kiitokset Jyri Lehtoselle ohjelmalevykkeestä ja käyttöohjeesta.

[Arkiston etusivulle]

© Niila T Rautanen 2003

[Takaisin]