KARSAMIESTEN HARKOT =================== Kaivosplaneetta Cathilla 2500 valovuo- den paassa maasta pitavat valtaa ilkeat ja vaaralliset karsamiehet, joilla on kyky ampua tappavia valo-ohjuksia ja muuttua nakymattomaksi milloin tahansa. Heidan orjuudessaan elavat drontot- lentavat oliot, joiden tehtavana on huo- lehtia Cathin laajasta jalometallituo- tannosta. Ovelat karsamiehet lupaavat kullekin drontolle vapauden tietysta summasta saadakseen naama tyoskentele- maan innokkaammin. Mutta kun maksun aika koittaa, alkaakin Cathin yossa taistelu elamasta ja kuolemasta - kamppailu, jos- sa ammuksia ei ole varaa saastaa.... KAYTTO-OHJE Ohjailu: ======== Aseta joystick porttiin 1. Valitse alkutaso (A = vaikein) ja Dronton nopeus (1 = nopein) siirtamalla osoitin halua- mallesi kohdalle liikkumalla joystickia pystysuunnassa ja painamalla sen jalkeen FIRE. Paina FIRE aina muutoinkin siirty- aksesi seuraavaan kuvaan pelin eri vai- heessa. Dronto siirtyy liikutettaessa joystic- kia vaakasuunnassa. Harkko heitetaan nostamalla kasi ensin sen kohdalle ylos (joystik eteen) ja laskemalla se sitten alas (joystic taakse: Dronto ei myoskaan liiku, ellei katta ole laskettu juuri nain). Samoin liikkein kiskaistaan myos jarruketjusta (harmaat ketjut satunnai- sin valimatkoin harkkojen seassa). Naytto: ======= Suoritettuasi valinnat ruutuun ilmestyy nelja valitusta aloitustasosta riippuvaa lukua, joista ylin ilmoittaa tayden kul- talokeron arvon ja seuraavat kaksi hope- an seka kuparin vastaavat arvot (summat sailyvat muuttumattomina lapi koko pelin ja ovat sita suurempia, mita korkeampi alkutaso on valittu). Alin luku ilmaisee summan, jonka joudut ko. tasolla kokoa- maan maksuksi vapaudestasi karsamiehil- le. peli alkaa kun painat FIRE. Nyt ylhaalla muurin oikeassa reunassa olevat kaksi harkkoa ilmoittavat STATUS- varin, joka muuttuu satunnaisesti. Sen vieressa oleva luku on enin sallittu naytosta poistuneiden - "karanneiden" - harkkojen maara (= 10 kertaa valittu Dronton nopeus), joka laskee yhdella ai- na muun kuin STATUS-varisen harkon ohit- taessa muurin oikean ulkoreunan. Muurin keskiosan luvuista ylin on ansaitsemasi rahamaara, keskimmainen vapauteen vaa- dittava summa ja alin jo vapauttamiesi Drontojen lukumaara. Oikeassa alakulmas- sa nakyy varsinainen pistemaarasi eli score. Peli: ===== Lajittele kuljettimien tuomat kulta-, hopea- ja kupariharkot metallilajeittain muurissa oleviin lokeroihin. Saatuasi jonkun/jotkut lokeroista tayteen pysayta kuljetin kiskaisemalla jarruketjusta. Talloin vartija saapuu tyhjentamaan lo- keron ja suorittamaan maksun, jos siihen on aihetta (vain taydet - ainakin viisi alinta kerrosta taynna - yhta metallia sisaltavat kelpaavat). Kun olet talla tavoin koonnut vapauteesi tarvittavan rahasumman, voit yrittaa seuraavaan vai- heeseen kutsumalla vartijan em. tapaan. Paikalle ilmestyy tappaja, jonka tehta- vaksi on annettu tuhota sinut valo- ohjuksin. Ainoa keinosi paasta etenemaan on tyrmata tappaja harkoilla; mikali onnistut, olet vapauttanut Dronton ja peli jatkuu painettuasi FIRE hieman vai- keutuneena seuraavan kanssa. Joka nel- jannen Dronton taso nousee yhden pykalan aina A-tasolle asti, minka jalkeen tap- pajan nopeus alkaa kasvaa. Peli paattyy, jos 1) pysaytat kuljetti- men ilman syyta (ks. edella) 2) taiste- lussa tappajan valo-ohjus osuu sinuun 3) sallittu "karanneiden" maara (ks. naytto) laskee nollaan. Pelin paatyttya paaset takaisin alkuun painamalla FIRE. Huomattavaa: ============ Vartija maksaa STATUS-varisista loke- roista kaksinkertaisesti. Taman vuoksi ei lokeroa yleensa kannata tyhjentaa heti sen taytyttya - STATUS voi ajan ku- luessa muuttua edulliseksi. Liian pit- kaan ei kuitenkaan ole syyta odottaa, silla ennemmin tai myohemmin (A-tasolla ehka hyvinkin pian) paikalle saapuu ros- vo korjaamaan harkot parempaan talteen. Rosvolle kelpaavat kaikki taydet loke- rot, myos eri metalleja sisaltavat. Jokaisesta riittavan pitkasta kosketuk- sesta metalliin karsamiehet verottavat varojasi "tyon hidastumisesta". Harkot tulee nain ollen heittaa alas mahdolli- simman nopealla liikkeella - niiden kos- kettaminen menetyksitta onnistuu vain pidettaessa joystickia taakse kaannetty- na, eika heittoa voi talloin suorittaa. Tappaja liukastaa harkot limaisella hen- gityksellaan taistelussa vaikeuttaen nain otteen saamista niista. Suositelta- vaa on kiskaista pari kolme kertaa nope- asti perakkain harkon irrottamiseksi. Alussa valitun Dronton nopeudella ei ole merkitysta taisteluvaiheessa. Tappa- jan nopeuden noustua myohemmissa vai- heissa myos Dronto liikkuu nopeammin. Koska harkoista maksettavat rahasummat pysyvat kautta peli samoina, on korkean aloitustason valinta huomattavan edul- lista peliaikaa ajatellen. Ylemmilta tasoilta aloitettaessa voi melko nopeas- ti saada hyvinkin korkean pistemaaran, jonka saavuttaminen esim. E-tasolta lah- tien vie moninkertaisen ajan. Alimmat tasot onkin merkittavien tulosten teke- misen sijasta tarkoitettu ensi kadessa aloittelijalle tekniikan kehittamiseen ylemmilla tasoilla pelaamista varten.