Zound Editor : Käyttöohjeet Monet 64:n käyttäjistä ovat varmasti saaneet harmaita hiuksia yrittäessään pokeilla kunnollisia ääniefektejä. Zound Editor tuo jonkinlaista lohtua tähän ongelmaan,nimittäin voit tehdä ääniefektejä helpommin kuin ennen, tallentaa ne levylle ja käyttää omissa ohjelmissasi.Mutta ennenkuin siirrymme editorin tarkasteluun niin selvitetääm- pä muutama 64:n SID-piiriä ja muitakin syntetisaattoreita koskeva perusseikka. (SID = Sound Interface Device) Mitä on ääni ??? Lyhyesti sanottuna ääni on ilman vä- rähtelyä,johon vaikuttavat monet seikat. änen korkeuden,eli taajuuden,määrää värähdysten määrä sekunnissa.Mutta pelkästään äänen taajuus ei aiheuta kullekin äänelle ominaista "soundia". Otetaanpa esim. huilu ja viulu,jotka soittaisivat samaa säveltä,tällöin äänet muistuttaisivat toisiaan vain taajuuden suhteen.Mikä sitten aiheuttaa äänien erilaisuuden??? Erilaisuus riippuu pääasiassa aalto- muodosta (Waweform). Jokaisella soit- timella on sille ominainen aaltomuoto, mutta 64:ssä on niitä vain 4 erilaista, niiden monimutkaisen tuottamisen takia. Tarkastellaampa aluksi kolmioaaltoa, (editorissa Waweform 17). Kolmioaalto muistuttaa paljon siniaaltoa. Se kuulostaa hiljaiselta ja huilumaiselta. Sahahammas (editorissa Waweform 33) on huomattavasti "terävämpi" ja kuuluvampi ,kuin edellinen. änen terävyys johtuu harmonisten ylätaajuuksien suuresta lukumäärästä,eli soitettaessa 440 HZ:n taajuista ääntä,niin samalla kuuluu 880,1760,jne. HZ:n taajuisia ääniä. Kolmas aaltomuoto on kanttiaalto (editorissa Waweform 65),jonka sointiin vaikuttava tekijä on aallon pituus (editorissa : low pulse & high pulse). Viimeinen mutta ei vähäisin aaltomuoto on kohina (editorissa :Waweform 129), joka muodostuu kun samanaikaisesti soi kaikkia mahdollisia taajuuksia sisäl- tävä ääni. Se aaltomuodoista ja sitten siirry- täänpä tarkastelemaan ADSR osaa SIDissä. Painettaessa pianon kosketinta kuuluu aluksi ääni voimakkaasti ja lopulta se hiljenee kuulumattomiin.Tätä ilmiötä voidaan matkia ADSR-generaattorilla. ADSR tulee sanoista Attack,Decay, Sustain,Release.Attack tarkoittaa äänen voimakkuuden kasvamista 0:sta maksimiin tietyssä ajassa (n.0-5 s.) eli jos editorissa asettaa attackin arvoksi 15, niin äänen voimakkuus kasvaa muutaman sekunnin aikana maksimiinsa,Jos attack on 0,saa ääni heti maksimiarvonsa. Decay on Attackin vastakohta: äänen voimakkuus hiljenee maksimiarvostaan Sustain-tasolle.Release merkitsee äänen voimakkuuden hiljenemistä Sustain- tasolta kuulumattomiin sen jälkeen kun äänen tuottaminen loppuu.(Esim. pianon kosketin nousee ylös) Ja lopuksi vielä filttereistä eli suodattimista. Filtterit nimensä mukaan suodattavat äänistä taajuuksia pois. 64:ssä on kolmiasentoinen filtteri- kytkin: low-, band- ja high-pass filt- terit,joista ensimmäinen päästää lävit- seen matalat taajuudet,toinen keski- taajuudet,ja kolmas korkeat taajuudet. (editorissa filt mode).Lisäksi on vielä mahdollista hienosäätää filttereitä (editorissa filt lo.co ja filt hi.co). Sitten tärkeimpään eli miten käytät Zound editoria ? Zound Editor on jaettu 3:een eri moodiin. 1. Edit 2. Save 3. Test 1. Edit: Valitaan ensiksi editoitava efekti 10:stä mahdollisesta ,jonka jälkeen päästään varsinaiseen editointiruutuun. Joystickillä tai näppäimillä valitaan muuttuja. "+":sta lisätään muuttujan arvoa ja "-":sta vähennetään.Clr nollaa efektin,Test:llä voi kuunnella efektiä ja Menulla pääsee päävalikkoon. Lo freq: Taajuuden vähemmän merkitsevä tavu Hi freq: Taajuuden enemmän merkitsevä tavu Lo pulse: Kanttiaallon pituuden vähemmän merkitsevä tavu Hi pulse: Kanttiaallon pituuden enemmän merkitsevä tavu Huom. vaikuttaa efektiin vain jos on käytössä aaltomuodot 65,81,97 Waweform: aaltomuoto. 17=Kolmioaalto 33=Sahahammas 65=Kanttiaalto 129=Kohina muut ovat erilaisia yhdistel- miä näistä. Attack,Decay,Sustain,Release ovat selitetyt edellä. Filt.lo.co.: Suodattimen hienosäädön vähemm:n merkitsevä tavu. Filt.hi.co.: Suodattimen hienosäädön enemmän merkitsevä tavu. Filt.reso: Resonanssi Filt.voice: Suodatin päällä / pois Filt.mode.: Suodattimen moodi (low,band,high) Huom. jos halutaan käyttää suodatinta on filt.voice oltava päällä. Volume: änen voimakkuus Counter 1 : laskuri 1, mistä Counter 2 : laskuri 2, mihin Inc/Dec : laskurin 1 lisäys/vähennys (vertaa step-käskyyn inc = step 1 dec = step-1) Effect :efekti Neljään viimeiseen muuttujaan perustuu efektien idea. Efektit ovat toteutettu Interrupt-menetelmällä ,eli 64:n kone- kielisen tai basic-kielisen ohjelman suoritus ei pysähdy efektin aikaan saamiseksi,vaan ohjelma jatkaa normaalia kulkuaan pysähtymättä.Tämä merkitsee sitä että esim. basic-ohjelmoijan ei tarvitse pelätä pelin hitautuvan efektin takia. Miten Käyttää laskureita (counter), inc/dec ja effektiä ? Otetaanpa esimerkki: laskuri 1= 255 laskuri 2= 0 inc/dec = - (basicissa for x=255 to 0 step-1) Tällöin efektin määräämään muistipaik- kaan laitetaan ensiksi 255,sitten 254, 253... kunnes arvo =0 eli sama kuin laskuri 2. Huom. Counter 1 ei muutu kuvaruudulla. Huom. Jos Counter1:tä suurennetaan kun sen arvo on 255 niin sen arvoksi tulee 0. Tai jos sitä pienennetään niin 0:n jälkeen tulee 255. (Esim Counter1=5 , Counter2=253, inc/dec=-. Tällöin Counter1 saa arvot 5,4,3,2,1,0,255,254,253,252) Efektin eri arvot vaikuttavat seuraa- vasti. Effect Vaikutus: 0 -taajuus (low freq) 1 -taajuus (high freq) 2 -kanttiaallon pituus (lo pulse) (Huom. aaltomuodot 65,81,97) 3 -kanttiaallon pituus (hi pulse) (Huom. aaltomuodot 65,81,97) 4 -aaltomuoto (Waweform) 11 -erilaisia rengasmodulaatioita 18 -erilaisia rengasmodulaatioita 21 -filtterin hienosäätö (lo.co) 22 -filtterin hienosäätö (hi.co) 23 -resonanssi,filtteri päällä/pois (filt reso,filt voice) 24 -änen voimakkuus,filtterin mode (volume,filt.mode) Siirrytäänpä seuraavaksi Zound editorin toiseen moodiin 2.Save Save tallentaa tekemäsi efektit levylle, josta ne voidaan ladata muistiin käskyllä - load"nimi",8,1 Efektin soittamiseen et tarvitse Zound Editoria.Ainoastaan kirjoitat SYS 49659+a*128 a on nollan ja yhdeksän välillä,riippuen siitä minkä efektin haluat kuunnella. 3.Test test-moodissa voit testata tekemiäsi ääniefektejä ja samalla näet myös efektin alkuosoitteen. esim 49659,49787 jne. Kiitos Petri Voltti.