HEXER Tällä ohjelmalla voit muuttaa minkä ta- hansa tiedoston heksadesimaalidumppauk- seksi BASICin DATA-lauseisiin. Tiedoston on oltava levyllä (drive#8). Ohjelma ky- syy muunnettavan tiedoston nimen sekä luotavan tiedoston (johon BASIC-koodi sijoitetaan) nimen (drive#8). Annettuasi nimet ohjelma avaa tiedostot ja tulostaa levyaseman virhekanavan ilmoituksen. Sitten kohdetiedostoon kirjoitetaan la- taaja, jonka tehtävänä on jälleen POKEt- taa heksaluvut koneen muistiin kohdetie- dostoa ajettaessa. Sitten ohjelma aloit- taa muunnoksen. Se lukee lähdetiedostoa ja muuntaa sen heksadesimaaliseksi. Osoite, jossa muunnos on menossa, näkyy kuvaruudun vasemmassa ylänurkassa. Sa- malla heksaluvut sijoitetaan DATA-lau- seisiin. Kohdetiedosto on oikea BASIC- ohjelma, jonka rivinumerot (DATA-riveil- lä) ilmaisevat, mihin osoitteeseen muis- tissa ko. rivin ensimmäinen heksaluku tulee POKEttaa. Jokaisen DATA-rivin lopussa on tarkistussumma, jonka avulla lataaja tutkii, onko heksaluvut kirjoi- tettu oikein (esim. jos ohjelma kirjoi- tetaan lehdestä). Mikäli löytyy virhe, tulostetaan ko. rivin numero. Lopuksi ruutuun tulostuu "READY." ja ko- ne kysyy, haluatko jatkaa.Tähän tilaan siirrytään myös silloin, jos tiedostoja avattaessa sattui virhe (esim. FILE NOT FOUND). Jos haluat jatkaa HEXERin käyt- töä, vastaa "y". Jos haluat lopettaa, vastaa "n". Kuten huomaat, lataajaan ilmestyy osoi- te, josta alkaen heksaluvut on POKEtet- tava muistiin. Osoite on sama kuin läh- detiedoston ns. header (eli osoite, jos- ta ko. tiedosto on levylle talletettu). Huomaa, ettei lataaja voi POKEttaa koo- dia BASIC-muistin alkuun (2049 eli $0801), koska se itse sijaitsee siinä. HEXER kuitenkin pystyy muuntamaan myös tällaiset ohjelmat. Ohjelma ladataan LOAD"HEXER",8 -komen- nolla ja ajetaan normaalisti RUNilla. Ohjelma on täysin konekielinen lukuun- ottamatta alussa olevaa SYS-käskyä.