Tämän jutun asiat olennaisia ohjelmoinnin onnistumisen kannalta.
Osta tai lainaa Basic-oppikirja nimeltä "Basic ja henkilökohtainen
tietokone".
OPERAATTORIT
Operaattorilla tarkoitetaan toimintoja, joita muuttujien tai vakioiden
välillä on ohjelmassa mahdollista tehdä (x=2, y=3, z=x+y).
MERKKIJONO-OPERAATTOREITA OVAT:
Merkkijonojen linkitys (+) ja vertailut (<=>). Näiden lisäksi
merkkijonoihin voidaan kohdistaa muutamia käskyjä, joista myöhemmin
lisää.
NUMERO-OPERAATOREITA OVAT:
-Aritmeettiset funktiot
-Vertailufunktiot
-Loogiset funktiot
-Numeeriset funktiot
ARITMEETTISET FUNKTIOT
^ potenssiin korotus (esim. x=4^2)
* kertolasku
/ jakolasku
DIV (tai\)antaa tulokseksi osamäärän kokonaisosan (esim. 15 DIV 2=7)
MOD antaa tulokseksi jakojäännöksen (esim. 15 MOD 2=1)
+ yhteenlasku
- vähennyslasku
VERTAILUFUNKTIOT
= yhtäsuuri kuin
> suurempi kuin
< pienempi kuin
<> erisuuri kuin
>=tai=> suurempi tai yhtäsuuri kuin
<=tai=< pienempi tai yhtäsuuri kuin
Esimerkkejä:
PRINT 3=1 antaa tuloksen 0(epätosi)
PRINT 5>5 antaa tuloksen 0(epätosi)
PRINT 7<>17 antaa tuloksen -1(tosi)
PRINT 8<=8 antaa tuloksen -1(tosi)
Merkkijonoja vertaillessa noudatetaan seuraavia menetelmiä:
Merkkijonot ovat samansuuruiset, jos jokainen merkki on
sama. Erilaisista merkkijonoista suurempi on se, jolla on
merkki merkiltä vertailussa suurempi ASCII-arvo.
Esimerkkejä:
PRINT("GFA">"GFA") antaa tuloksen 0(epätosi)
PRINT("123">"ABC") antaa tuloksen 0(epätosi)
PRINT("abc">"ABC") antaa tuloksen -1(tosi)
PRINT("May">"Mai") antaa tuloksen -1(tosi)
PRINT("Z">"A") antaa tuloksen -1(tosi)
LOOGISET FUNKTIOT
Looginen funktio antaa tuloksen tosi (-1, true) tai epätosi(0,
false) seuraavien totuustaulujen mukaan. Tauluissa mainitut A
ja B ovat muuttujia tai lausekkeita.
AND (JA)
A B F
0 0 0
0 -1 0
-1 0 0
-1 -1 -1
OR (TAI)
A B F
0 0 0
0 -1 -1
-1 0 -1
-1 -1 -1
EXOR (ehdoton tai)
A B F
0 0 0
0 -1 -1
-1 0 -1
-1 -1 0
NOT (EI)
A F
0 -1
-1 0
IMP (implikaatio, A:sta seuraa B:)
A B F
0 0 -1
0 -1 -1
-1 0 0
-1 -1 -1
EQV (ekvivalenssi, yhtäpitävyys)
A B F
0 0 -1
0 -1 0
-1 0 0
-1 -1 -1
Esimerkkejä:
PRINT 3=3 AND 4>2 antaa tuloksen -1(tosi)
PRINT 2>7 OR 10=20 antaa tuloksen 0(epätosi)
PRINT 3>5 XOR 3<5 antaa tuloksen-1(tosi)
PRINT NOT 5>7 antaa tuloksen-1(tosi)
Loogisten funktioiden operandit täytyy olla alueella
-2147483648...2147483647.
Funktioioden suoritusjärjestys
() sulut ovat korkeimmalla prioriteetilla
^ potenssiin korotus
+,- etumerkki
*,/ kerto-ja jakolasku
DIV,MOD kokonaislukujakolasku ja jakojäännös
+,- yhteen-ja vähennyslasku
=,<>,<,>,<=,>= vertailut
NOT,AND,OR
XOR,IMP,EQV loogiset funktiot
MUUTTUJAT JA MUUTTUJARAKENTEET
Muuttuja on muistipaikan nimi. Sen avulla voi antaa arvon nimeämälleen
muistipaikalle. Sen jälkeen nimeä voi käyttää annetun arvon symbolina.
Muuttujan nimi pitää aloittaa kirjaimella ja nimen pituutta rajoittaa
vain rivin pituus ja koko nimi on merkitsevä. Muuttujanimissä isojen
ja pienten kirjainten välinen ero ei ole merkitsevä.
GFA BASIC:ssa on neljänlaisia muuttujia:
-Reaalilukumuuttuja
Ilman erityistä määrittelyä muuttuja on 6:n tavun pituinen liukuvan
pilkun luku,joka esitetään enintään 11 numerolla. Eksponenttimuodossa
eksponentin suurin arvo voi olla 154.
-Kokonaislukumuuttuja
Kokonaislukumuuttujan tunnus on %-merkki nimen perässä. Muuttuja on neljän
tavun mittainen kokonaisluku, jonka lukuarvo voi olla -2147483648...
2147483647.
-Boolen muuttuja
Boolen muuttujan tunnus on huutomerkki nimen perässä. Muuttuja
voi saada arvot 0 (epätosi) tai -1 (tosi). Arvoa annettaessa
voi käyttää merkintää false ja true (X!=false). Tämä muuttuja
vie muistitilaa kaksi tavua.
-Merkkijonomuuttuja
Merkkijonomuuttujan tunnus on $-merkki nimen perässä. Merkkijonon
maksimipituus on 32767 merkkiä.
|