Tämän jutun asiat olennaisia ohjelmoinnin onnistumisen kannalta.
                     
Osta tai lainaa Basic-oppikirja nimeltä "Basic ja henkilökohtainen
                     
tietokone".
                     
                     
                     
                     
                     
OPERAATTORIT
                     
                     
                     
Operaattorilla tarkoitetaan toimintoja, joita muuttujien tai  vakioiden 
                     
välillä on ohjelmassa mahdollista tehdä (x=2, y=3, z=x+y).
                     
                     
                     
MERKKIJONO-OPERAATTOREITA OVAT:
                     
Merkkijonojen   linkitys   (+) ja   vertailut   (<=>). Näiden   lisäksi 
                     
merkkijonoihin  voidaan  kohdistaa muutamia  käskyjä, joista myöhemmin 
                     
lisää.
                     
                     
                     
NUMERO-OPERAATOREITA OVAT:
                     
-Aritmeettiset funktiot
                     
-Vertailufunktiot
                     
-Loogiset funktiot
                     
-Numeeriset funktiot
                     
                     
                     
ARITMEETTISET FUNKTIOT
                     
                     
                     
^    potenssiin korotus (esim. x=4^2)
                     
*    kertolasku
                     
/    jakolasku
                     
DIV  (tai\)antaa tulokseksi osamäärän kokonaisosan (esim. 15 DIV 2=7)
                     
MOD  antaa tulokseksi jakojäännöksen (esim. 15 MOD 2=1)
                     
+    yhteenlasku
                     
-    vähennyslasku
                     
                     
                     
VERTAILUFUNKTIOT
                     
                     
                     
=  yhtäsuuri kuin
                     
>  suurempi kuin
                     
<  pienempi kuin
                     
<> erisuuri kuin
                     
>=tai=>    suurempi tai yhtäsuuri kuin
                     
<=tai=<    pienempi tai yhtäsuuri kuin
                     
                     
                     
                     
                     
Esimerkkejä:
                     
                     
                     
PRINT 3=1                       antaa tuloksen 0(epätosi)
                     
PRINT 5>5                       antaa tuloksen 0(epätosi)
                     
PRINT 7<>17                     antaa tuloksen -1(tosi)
                     
PRINT 8<=8                      antaa tuloksen -1(tosi)
                     
                     
                     
Merkkijonoja vertaillessa noudatetaan seuraavia menetelmiä:
                     
                     
                     
Merkkijonot ovat samansuuruiset, jos jokainen merkki on 
                     
sama. Erilaisista merkkijonoista  suurempi on se, jolla on
                     
merkki merkiltä vertailussa suurempi ASCII-arvo.
                     
                     
                     
Esimerkkejä:
                     
                     
                     
PRINT("GFA">"GFA")              antaa tuloksen 0(epätosi)
                     
PRINT("123">"ABC")              antaa tuloksen 0(epätosi)
                     
PRINT("abc">"ABC")              antaa tuloksen -1(tosi)
                     
PRINT("May">"Mai")              antaa tuloksen -1(tosi)
                     
PRINT("Z">"A")                  antaa tuloksen -1(tosi)
                     
                     
                     
LOOGISET FUNKTIOT
                     
                     
                     
Looginen  funktio  antaa  tuloksen  tosi (-1, true) tai epätosi(0, 
                     
false) seuraavien totuustaulujen  mukaan. Tauluissa  mainitut A
                     
ja B ovat  muuttujia  tai lausekkeita.
                     
                     
                     
                     
                     
AND (JA)
                     
 
                     
 A   B   F
                     
 0   0   0
                     
 0  -1   0
                     
-1   0   0
                     
-1  -1  -1
                     
                     
                     
                     
                     
OR (TAI)
                     
                     
                     
 A   B   F
                     
 0   0   0
                     
 0  -1  -1
                     
-1   0  -1
                     
-1  -1  -1
                     
                                                                                                                                     
                     
 EXOR (ehdoton tai)
                     
                     
                     
 A   B   F
                     
 0   0   0
                     
 0  -1  -1
                     
-1   0  -1
                     
-1  -1   0
                     
                     
                     
 NOT (EI)
                     
 
                     
 A   F 
                     
 0  -1
                     
-1   0
                     
                     
                     
                     
                     
       IMP (implikaatio, A:sta seuraa B:)
                     
                     
                     
 A   B   F
                     
 0   0  -1
                     
 0  -1  -1
                     
-1   0   0
                     
-1  -1  -1
                     
                     
                     
       EQV (ekvivalenssi, yhtäpitävyys)
                     
                     
                     
 A   B   F
                     
 0   0  -1
                     
 0  -1   0
                     
-1   0   0
                     
-1  -1  -1
                     
                     
                     
Esimerkkejä:
                     
                     
                     
 PRINT 3=3 AND 4>2              antaa tuloksen -1(tosi)
                     
 PRINT 2>7 OR  10=20            antaa tuloksen 0(epätosi)
                     
 PRINT 3>5 XOR 3<5              antaa tuloksen-1(tosi)
                     
 PRINT NOT 5>7                  antaa tuloksen-1(tosi)
                     
                     
                     
 Loogisten funktioiden operandit täytyy olla alueella 
                     
 -2147483648...2147483647.
                     
                     
                     
Funktioioden suoritusjärjestys  
                     
                     
                     
 ()                        sulut ovat korkeimmalla prioriteetilla                                                                                         
                     
 ^                         potenssiin korotus 
                     
 +,-                       etumerkki
                     
 *,/                       kerto-ja jakolasku
                     
 DIV,MOD                   kokonaislukujakolasku ja jakojäännös 
                     
 +,-                       yhteen-ja vähennyslasku                     
                     
 =,<>,<,>,<=,>=            vertailut                          
                     
 NOT,AND,OR
                     
 XOR,IMP,EQV               loogiset funktiot
                     
                     
                     
                     
                     
MUUTTUJAT JA MUUTTUJARAKENTEET
                     
                     
                     
Muuttuja on muistipaikan nimi. Sen avulla voi antaa arvon nimeämälleen
                     
muistipaikalle. Sen jälkeen nimeä voi käyttää annetun arvon symbolina.
                     
                     
                     
Muuttujan nimi pitää aloittaa kirjaimella ja nimen pituutta rajoittaa 
                     
vain rivin pituus ja koko nimi on merkitsevä. Muuttujanimissä isojen
                     
ja pienten kirjainten välinen ero ei ole merkitsevä.
                     
 
                     
GFA BASIC:ssa on neljänlaisia muuttujia:
                     
 
                     
-Reaalilukumuuttuja
                     
                     
                     
Ilman  erityistä  määrittelyä muuttuja on 6:n tavun pituinen  liukuvan 
                     
pilkun  luku,joka esitetään enintään 11 numerolla. Eksponenttimuodossa 
                     
eksponentin suurin arvo voi olla 154.
                     
                     
                     
-Kokonaislukumuuttuja
                     
                     
                     
Kokonaislukumuuttujan tunnus on %-merkki nimen perässä. Muuttuja on neljän
                     
tavun mittainen kokonaisluku, jonka lukuarvo voi olla -2147483648...
                     
2147483647.
                     
                     
                     
-Boolen muuttuja
                     
                     
                     
Boolen muuttujan tunnus on huutomerkki nimen perässä. Muuttuja
                     
voi saada arvot 0 (epätosi) tai -1 (tosi). Arvoa annettaessa 
                     
voi käyttää merkintää false ja true (X!=false). Tämä muuttuja
                     
vie muistitilaa kaksi tavua.
                     
                     
                     
-Merkkijonomuuttuja
                     
                     
                     
Merkkijonomuuttujan tunnus on $-merkki nimen perässä.        Merkkijonon
                     
maksimipituus on 32767 merkkiä.
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003